Rechten en plichten op het werk (jongeren) 2024-2025 â 48 uur
- COME vzw
- ODB-W00106
- op: 2 september 2024
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 48 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: http://www.comé.beopent in nieuw venster
Doelgroep
Alle werknemers jonger dan 30 jaar
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
De opleiding biedt sociaal juridische onderwerpen aan in combinatie met communicatiethemaâs, gericht op het versterken van het eigen functioneren, de weerbaarheid en de participatiekracht van iedere werknemer. Deelnemers krijgen zicht op de wetgeving en de manier waarop die vertaald wordt in hun bedrijf en sector. Deelnemers worden ook op communicatief en persoonlijk vlak versterkt zodat ze inzicht krijgen in de eigen mogelijkheden en met voldoende zelfvertrouwen nieuwe (arbeids)situaties kunnen verkennen. Deze competenties zijn belangrijk om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.
Er worden twaalf onderwerpen aangeboden en nemen telkens een dagdeel in beslag nemen:
- Syndicaal werk na sociale verkiezingen: richt zich op het versterken van de vaardigheden en kennis die nodig zijn voor vakbondsleden na het proces van sociale verkiezingen.
- Wat na een faillissement: deelnemers maken kennis met loopbaanplanning, sollicitatievaardigheden en emotionele ondersteuning om een succesvolle overgang naar nieuwe werkgelegenheid te bevorderen.
- Sociaal economisch beleid in de actualiteit: focus op individuele beleidsbeïnvloeding via de vakorganisatie. Deelnemers krijgen in deze sessie de mogelijkheid om actief betrokken te worden in het besluitvormingsproces door dialoog, discussie en inputverzameling.
- Oplossingsgericht denken: deelnemers worden essentiële vaardigheden aangereikt voor het opbouwen van sterke relaties en het oplossen van conflicten door effectieve communicatie op het werk en daarbuiten.
- Principes van de jaarlijkse vakantie: een grondige verkenning van de wettelijke voorschriften en modaliteiten die van toepassing zijn op de jaarlijkse vakantie voor werknemers.
- Verantwoordelijk burgerschap richt zich op het ontwikkelen van vaardigheden voor effectieve samenwerking op de werkvloer, waarin diverse perspectieven en overtuigingen betreffende onderwerpen als democratie en sociale rechtvaardigheid, samenkomen.
- Pensioenhervorming: wetgeving, beleid, sociale zekerheid en fiscaliteit binnen pensioensystemen en hun impact op werknemers wordt bekeken.
- Extralegale voordelen: deelnemers verwerven inzicht in de verplichte wettelijke modaliteiten inzake sociale zekerheid en fiscaliteit. Ook de maatschappelijke impact van deze systemen van verloning wordt geanalyseerd.
- De arbeidsinspectie: de nadruk wordt gelegd op de naleving van de sociale wetten in België. Iedere werknemer kan misbruik of sociale fraude melden bij de arbeidsinspectie.
- Deelnemers worden in de sessie Jong aan het werk ondergedompeld in de wereld van jongeren en hun relatie tot de arbeidsmarkt. Daarnaast focust deze sessie zich ook op effectieve communicatie tussen verschillende generaties.
- De lessenreeks voor deze jonge werknemers sluit af met een interactieve workshop waar technieken m.b.t. sociale media ingeoefend worden om effectief in te zetten in een syndicale context na het proces van de sociale verkiezingen.
Tijdens de vorming worden deelnemers gestimuleerd om te leren in vier stadia: theoretische kennisoverdracht, inzicht in de materie, praktijktoepassing en integratie in het eigen handelen. Tevens staan dialoog, coöperatief leren en zelfreflectie centraal in elke sessie.