Gedaan met laden. U bevindt zich op: Succesvol leiding geven op de werkvloer

Succesvol leiding geven op de werkvloer

Opleidingsverstrekker

mtech+ Antwerpen

Registratienummer

ODB-1002015

Geregistreerd

op: 1 september 2020

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 32 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Doelgroep

werknemers

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

De kunst van communiceren, is begrepen worden.
Je versterkt jezelf als teamleader in gespreksvaardigheden. Leiding geven is meer dan alleen bevelen geven. Het is de manier waarop je iets zegt dat zal bepalen of je mensen je appreciëren en doen wat hun gevraagd wordt.
We gaan op zoek naar oplossingen voor de problemen die je ervaart in gesprekken met je team, je baas of anderen waarbij je vaak het gevoel krijgt in een misverstand te belanden of misbegrepen te worden.
Resultaat:
•Een feedback / feedforward cultuur in je team.
•Feedback geven over storend gedrag
•Makkelijker omgaan met ja-maarders.
•De juiste vragen stellen waardoor mensen zelf beginnen meedenken en jij minder tijd verliest.
•Een 5 voor 12 gesprek voeren met je medewerkers dat gericht is op het vinden van oplossingen i.p.v. het zoeken van een schuldige.
Hoe mensen minder fouten maken en meer plezier krijgen in hun werk
Wanneer je leiding geeft weet je dat het niet gemakkelijk is om je oudere medewerkers nieuwe taken aan te leren. Ook jonge nieuwe werkkrachten hebben de tijd nodig om kennis van zaken te krijgen en zijn vaak te snel waardoor ze fouten maken. Tijdens deze dag leer je taken op een veilige manier uit handen geven waardoor een je goed evenwicht vindt tussen vertrouwen geven en controle houden. Hierdoor krijgen je medewerkers meer plezier in hun taken en gaan ze echt vooruit.
Resultaat:
•Een medewerker inschatten op wat hij goed kan en hier je stijl van leiding geven op afstemmen.
•Taken goed opvolgen waardoor je medewerkers sneller vooruit gaan en ze zich geholpen voelen i.p.v. gecontroleerd.
•Weet wat je huisstijl is van leiding geven. Daardoor weet je wat je talent is en in welke situaties je zelf als leider sterk staat en waarin je nog verder wil groeien.
Gelukkige medewerkers presteren beter. De kunst van motiveren
Motiveren van medewerkers is niet makkelijk. Zeker niet als je geen extra loon of bonus kan uitdelen. De wetenschap leert ons dat we sociaal intelligente manieren van motiveren kunnen toepassen die zelfs sterker kunnen werken dan loonsopslag.
Je krijgt inzicht in hoe je mensen op maat van hun karakter kan motiveren. Hierdoor krijg je een waaier aan praktische motivatie-mogelijkheden die verder gaan alleen loonsopslag of andere korte termijnoplossingen.
Je leert hoe je mensen kan motiveren en waar je zelf gemotiveerd door raakt & hoe je een hecht team creëert dat collegiaal samenwerkt en elkaar ondersteunt wanneer het moeilijk wordt.
Resultaat:
•Inzicht in je eigen persoonlijkheidsstijl en wat jou motiveert.
•Omgaan met verschillende soorten mensen in je team.
•Werken aan well-being en happiness-gewoontes waardoor mensen gelukkiger worden en sterker presteren.
•Motivatiegesprek voeren & inzetten op talenten en sterktes.
•Veerkracht teamgewoontes installeren voor een verhoogde tevredenheid & betere resultaten.
•Stress bekijken als voordeel voor meer energie, focus & probleemoplossend vermogen i.p.v. als vijand.
Professioneel ruzie maken. Een meerwaarde voor je team.
In elk bedrijf bestaan conflicten. Mensen willen niet meer met elkaar samenwerken of dreigen op te stappen als de ander niet opstapt. Een ruzie kan heel je team lam leggen want de ruziemakers zorgen voor kliekjesvorming en dit bedreigt de éénheid in je groep.
Je leert dat conflicten positief kunnen zijn wanneer ze goed aangepakt worden. We gaan aan de slag met eigen praktijkvoorbeelden. We vinden oplossingen die het conflict aanpakken & een verbetering v/d samenwerking als resultaat hebben.
Resultaat:
•Opkomen voor jezelf en voor anderen. Relaties versterken & vertrouwen tss medewerkers laten groeien.
•Een conflict tss medewerkers constructief aanpakken door een conflicthanteringsgesprek te voeren waarbij de partijen met elkaar verzoend worden door duidelijke afspraken.
•Omgaan met agressie in je team.
•Als je zelf betrokken bent in een conflict loskomen uit je boosheid of frustratie en zoeken naar oplossingen die voor alle partijen werken.