Algemene contactgegevens

Bevoegdheden

Bent u het slachtoffer van misleiding, bedrog, fraude of oplichting? Of werden uw rechten als consument of onderneming niet gerespecteerd? Meld uw probleem op Meldpunt.belgie.be. U krijgt meteen advies op maat over hoe u uw rechten kunt afdwingen.

Het meldpunt is geen dienst voor noodoproepen.

Wat is meldpunt.belgie.be?

Meldpunt.belgie.be is een onlineplatform waar consumenten en ondernemingen misleiding, bedrog, fraude of oplichting kunnen melden.

  • Gaat het om een bekend probleem? Dan krijgt u meteen een antwoord met advies of een gerichte doorverwijzing naar de instantie die u verder kan helpen.
  • Gaat om een nieuw fenomeen? Dan wordt uw melding doorgestuurd naar de instantie die bevoegd is voor de materie. Die zal u antwoorden.

Wat kunt u melden?

Meldpunt.belgie.be is er voor meldingen van particulieren of ondernemingen over:

  • illegale handelspraktijken en bedrog: bijvoorbeeld misleidende reclame of prijsaanduiding, problemen met een krediet, ongewenste oproepen of e-mails, leveringsproblemen, foute voedseletikettering, garantieproblemen, niet-naleving van het rookverbod, …
  • fraude: bijvoorbeeld phishing, spoofing (zich online voordoen als iemand anders), valse waardebonnen per e-mail, sluikwerk/zwartwerk/schijnzelfstandige, …
  • oplichting: bijvoorbeeld valse facturen, valse loterij, valse boetes per e-mail, …

Hoe verloopt uw melding?

U kiest het scenario dat op uw probleem van toepassing is en u doorloopt de verschillende stappen om uw probleem te melden aan de bevoegde diensten. U krijgt altijd een antwoord.

Alle meldingen worden geanalyseerd door de bevoegde autoriteiten. Als het nodig is, stellen ze een onderzoek in.

Meldpunt.belgie.be lost geen individuele problemen of klachten op, maar reikt wel oplossingen aan en verwijst naar de juiste contactpersonen. Zo kan de melder aan de slag om het probleem verder op te lossen.