Verwerking van persoonsgegevens bij pilootproject Hoppin
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken respecteert uw rechten bij de verwerking van uw persoonsgegevens bij het pilootproject van de hoppincentrale. In deze verklaring vindt u hoe we uw persoonsgegevens verzamelen, verwerken en gebruiken.
Wie verwerkt uw persoonsgegevens?
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken verwerkt uw persoonsgegevens. In deze privacyverklaring gebruiken we het persoonlijk voornaamwoord ‘we’ om te verwijzen naar het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens die in deze verklaring worden omschreven en toegelicht. We verwerken alleen persoonsgegevens en we laten alleen persoonsgegevens verwerken als dat noodzakelijk is om de dienstverlening van de hoppincentrale te kunnen aanbieden. We verwerken de gegevens altijd in overeenstemming met de bepalingen van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG), en met de bepalingen van de federale en Vlaamse regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.
Als u algemene vragen hebt over de manier waarop we uw persoonsgegevens verwerken, kunt u contact opnemen met de functionaris voor gegevensbescherming (FG) van Departement Mobiliteit en Openbare Werken door dit vragenformulier(opent in nieuw venster) in te vullen. In het Engels is dat de data protection officer (DPO). U kunt ook terecht bij de FG met opmerkingen en suggesties en om uw rechten uit te oefenen.
Wanneer verzamelen en verwerken we uw persoonsgegevens?
We verzamelen en verwerken uw persoonsgegevens als u een van onze diensten aanvraagt of contact met ons opneemt in het kader van de diensten die we verlenen. Dat kan zijn wanneer u gebruik maakt van de Hoppin app, het call center om ritten aan te vragen of wanneer u contact met ons opneemt via het vragenformulier(opent in nieuw venster).
Welke gegevens verwerken we over u?
We verwerken uw persoonsgegevens. Dat zijn de gegevens die u identificeren of die een band leggen met u als natuurlijke persoon.
Welke gegevens we concreet verwerken, is afhankelijk van de diensten die we aanbieden en verlenen:
- Wanneer u een account aanmaakt via de hoppinapp of telefonisch een rit aanvraagt, verwerken we uw contactgegevens (naam, e-mailadres, telefoonnummer en optioneel uw adres, geolocatie en of u een rolstoel gebruikt).
- Als u contact opneemt via het vragenformulier, verwerken we de gegevens die nodig zijn om uw vraag te beantwoorden.
Waarvoor verwerken we uw persoonsgegevens?
We verwerken uw persoonsgegevens om de hoppindienst te verlenen die u bij ons aanvraagt.
Wat zijn de grondslagen voor de verwerking van uw persoonsgegevens?
We verwerken uw persoonsgegevens ter uitvoering van de overeenkomst met u om de hoppindienstverlening aan te bieden.
Hoelang bewaren we uw persoonsgegevens?
Volgens de algemene regel mogen we uw persoonsgegevens alleen bewaren tijdens de periode waarin ze noodzakelijk zijn om bepaalde diensten te verlenen. We bewaren uw accountgegevens daarom zolang u gebruikmaakt van onze diensten. Daarna bewaren we die gegevens nog gedurende 6 jaar.
Delen we uw persoonsgegevens mee aan anderen?
Uw gegevens worden hoofdzakelijk intern verwerkt door onze medewerkers.
Daarnaast werken we voor het aanbieden van onze diensten samen met Via, die optreedt als verwerker. Via maakt op haar beurt gebruik van volgende subverwerkers: Amazon Web Services (AWS), Appsflyer, Confluent, Coralogix, Crashlytics, Epsagon, Google, LeanPlum, Mailchimp, MParticle, Reblaze, RedisLabs, Snowflake, Tableau, Twilio en Via Transportation Israel Ltd.
Verder ontvangt De Lijn, om de betreffende rit te kunnen uitvoeren, van ons ook communicatie over de rit en de hieraan gelinkte contactgegevens van de gebruikers.
Worden uw persoonsgegevens doorgegeven buiten de Europese Unie?
We geven uw gegevens niet door aan landen buiten de Europese Unie of internationale organisaties. Dat zijn landen of organisaties die gevestigd zijn buiten het grondgebied van de Europese Economische Ruimte (Europese Unie + IJsland, Noorwegen en Liechtenstein). We doen dat mogelijk wel als we gebruikmaken van een cloudserviceprovider. In dat geval nemen we alle mogelijke maatregelen om ervoor te zorgen dat uw gegevens worden beschermd zoals bepaald in de Europese, federale en Vlaamse regelgeving.
Om te weten welke acties we daarvoor ondernemen, kunt u contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming (FG)(opent in nieuw venster).
Wat zijn uw rechten?
U kunt de gegevens die we over u verwerken altijd inkijken en laten verbeteren of verwijderen. U kunt daarvoor contact opnemen met de functionaris voor gegevensbescherming (FG)(opent in nieuw venster). We vragen dan een bewijs van uw identiteit zodat uw gegevens niet worden meegedeeld aan iemand die er geen recht op heeft.
U kunt ook terecht bij het Contactpunt(opent in nieuw venster) als u vindt dat uw gegevens niet langer relevant zijn, als u andere vragen hebt over onze verwerking van persoonsgegevens of als u het niet eens bent met de manier waarop we uw gegevens verwerken. Daarnaast kunt u een klacht indienen bij de bevoegde toezichthoudende autoriteit via contact@toezichtscommissie.be(opent in uw e-mail applicatie).
Hoe worden uw persoonsgegevens beveiligd?
We maken voor het aanmaken van uw account gebruik van o.a. multifactorauthenticatie. Verder nemen we de nodige technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens zo goed mogelijk te beveiligen. Die maatregelen worden ook opgelegd aan onze verwerker.
Algemene informatie
We hebben het recht om het beleid te wijzigen en aan te passen. Wijzigingen en aanpassingen melden we altijd via een link en via dit privacybeleid.