Hebt u een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen, maar krijgt u van uw energieleverancier niet automatisch het sociaal tarief voor aardgas of elektriciteit?

Hier zijn doorgaans 2 redenen voor.

  1. U hebt recht op verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen, maar u moet die zelf nog aanvragen bij het ziekenfonds. In ‘Verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen’ kunt u lezen in welke situaties men het zelf moet aanvragen.
    • Vraag uw verhoogde tegemoetkoming aan bij uw ziekenfonds
    • Heeft het ziekenfonds uw aanvraag voor verhoogde tegemoetkoming goedgekeurd? Vraag dan bij uw ziekenfonds een attest dat bewijst u recht hebt op het sociaal tarief omdat u een verhoogde tegemoetkoming krijgt.
    • Bezorg dat attest van het ziekenfonds aan uw energieleverancier.
    • Krijgt u het sociaal tarief nog steeds niet? Ga dan na of er een probleem is met uw persoonsgegevens, zoals hieronder beschreven.
  2. Uw persoonsgegevens in het klantenbestand van uw energieleverancier komen niet overeen met de gegevens in het Rijksregister. Contacteer uw energieleverancier om uw persoonsgegevens na te kijken en aan te passen. Geef eventueel uw rijksregisternummer door.
    Veelvoorkomende fouten zijn:
    • vermelding onder beide familienamen van het gezin
    • contract op naam van een intussen overleden gezinslid
    • contract onder een andere naam dan vermeld in het Rijksregister
    • een verkeerde geboortedatum.