Aanvraagprocedure
U kunt als jongere zelf de startbonus aanvragen of u kunt de school vragen om het in uw plaats te doen. U blijft wel zelf verantwoordelijk voor het tijdig en volledig indienen van de aanvraag.
Vraag de startbonus ten laatste op 31 december na het einde van het opleidingsjaar aan. De verzendingsdatum van uw e-mail, of de afgestempelde postdatum, geldt als bewijs.
Bijvoorbeeld: voor schooljaar 2021-2022 vraagt u de bonus ten laatste op 31 december 2022 aan.
- Stap 1
Download het aanvraagformulier
Download het aanvraagformulier(Word bestand).
- Stap 2
Vul het aanvraagformulier in
Deel 1 vult de jongere zelf in, deel 2 vult de school in. Zorg ervoor dat het formulier volledig ingevuld en ondertekend is. Als de jongere bij de aanvraag jonger is dan 18 jaar, dan moet ook zijn wettelijk vertegenwoordiger deel 1 ondertekenen.
- Stap 3
Voeg een kopie toe van de overeenkomst met uw werkgever
Het kan gaan om:
- een overeenkomst alternerende opleiding (OAO)
- een stageovereenkomst alternerende opleiding
- een deeltijdse arbeidsovereenkomst
Had u tijdens het schooljaar een overeenkomst bij verschillende werkgevers? Voeg dan van elke overeenkomst een kopie toe.
- Stap 4
Dien uw aanvraag in bij het departement WSE
Dien voor 31 december na het einde van het schooljaar de aanvraag in:
- Bij voorkeur per e-mail:
startenstagebonus@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) (u krijgt een ontvangstbevestiging). - of per post:
Departement Werk en Sociale Economie
Start- en stagebonus
Koning Albert II-laan 35 bus 20
1030 Brussel
- Bij voorkeur per e-mail:
- Stap 5
Beslissing door het departement WSE
Ten laatste 4 maanden nadat u de aanvraag indiende, ontvangt u van het departement WSE een beslissing per e-mail of per brief:
- Goedkeuring: Ten laatste binnen een maand ontvangt de jongere de startbonus.
- Weigering: De reden van weigering leest u in de e-mail of brief.
- Als er informatie ontbreekt in uw aanvraag, heeft u 1 maand de tijd om de ontbrekende gegevens door te sturen.