Als u zich inschrijft bij een ondernemingsloket, breng dan de volgende documenten mee:
- identiteitskaart
- bankrekeningnummer
- eventueel bijzondere vergunningen die u nodig hebt voor het uitoefenen van de beoogde economische activiteit
- bij vennootschap: een afschrift van de statuten van uw vennootschap.
Na inschrijving in het ondernemingsloket krijgt u een ondernemingsnummer. Dat bestaat uit 10 cijfers en is ook uw btw-nummer. Ook beoefenaars van vrije, intellectuele en dienstverlenende beroepen, zoals artsen, advocaten en boekhouders, moeten zich inschrijven in een ondernemingsloket.
Zodra u uw btw-nummer hebt, kunt u uw eerste factuur uitschrijven en kunt u aankopen doen als zelfstandige. Als u uw nummer al hebt aangevraagd maar nog niet hebt ontvangen, kunt u eventueel toch al facturen uitschrijven of aankopen doen ter voorbereiding van uw zelfstandige activiteit. Laat in dat geval 'btw-nummer in aanvraag' op de factuur vermelden.