Aan de slag met multimodale mobiliteitsdata
Bij de Vlaamse steden en gemeenten leeft een sterke behoefte aan meer én kwalitatievere mobiliteitsdata. Mobiliteitsdata worden immers gelinkt aan tal van lokale beleidsvragen. Die beleidsvragen gaan over het beleidsdomein mobiliteit zelf, zoals de regulatie van het verkeer, de evaluatie van circulatieplannen en het aanpakken van sluipverkeer. Of mobiliteitsdata worden gelinkt aan andere beleidsdomeinen, zoals klimaat en ruimtelijke planning. Denk aan de beleidsvragen over de impact van specifieke verkeersmaatregelen op de luchtvervuiling of de impact van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen op het verkeer.
‘Meten is weten’, luidt de spreuk. Meten van diverse parameters laat toe om, via modellering, de impact van toekomstige beslissingen in te schatten. Doordachte beleidskeuzes worden op basis van die informatie gemaakt.
Overheidsopdracht
Om tegemoet te komen aan de behoefte naar meer en betere lokale mobiliteitsdata zetten de Vlaamse centrumsteden, samen met het Kenniscentrum Vlaamse steden (KCVS), de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), het Smart Region Office (SRO), het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW), de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en het team Stedenbeleid (ABB) in 2023 een overheidsopdracht op binnen het Smart Flanders-programma van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB). De opdracht beoogt de ondersteuning van de gemeenten en de intercommunales bij het vergaren van lokale multimodale mobiliteitsdata. De betrachting hiervan is het vergroten van het aanbod en de kwaliteit aan verkeerstellingsdata. De finaliteit van de opdracht is dat lokale besturen meer inzicht verschaffen in de heersende lokale beleidsvragen. Parallel aan deze overheidsopdracht loopt er een opdracht bij VMM die de waarde-uitwisselingen binnen het ecosysteem van mobiliteitsdata in kaart brengt en een samenwerkingsstructuur voorstelt. Meer info over dit traject volgt eenmaal dat het afgelopen is.
De opdrachtnemer organiseerde doorheen het traject tal van interviews en focusgesprekken met diverse mobiliteitsexperten van de lokale overheden, de intercommunales en de vervoerregio’s. Men besprak de prioritaire beleidsvragen, ervaringen werden uitgewisseld en goede praktijken gedeeld. Daarnaast besprak men ook de belemmeringen en de moeilijkheden die lokale besturen ervaren om op basis van mobiliteitsdata meer inzicht te krijgen in deze beleidsvragen.
Praktijkhandboek
Met deze gesprekken als basis brengt het traject een praktijkhandboek voort, gericht aan lokale overheden en intercommunales, dat de belangrijkste vergaringsmethodieken en databronnen, inzichten en goede praktijken omtrent mobiliteitsdata bundelt. Het praktijkhandboek vertrekt hiervoor vanuit 11 prioritaire beleidsvragen. Ook licht het handboek de nodige dataprocessen stap voor stap toe, nl. hoe gemeenten zelf verkeerstellingsdata kunnen verzamelen, opslaan, verwerken en ontsluiten. Daarnaast bundelde de opdrachtnemer ook een aantal vaststellingen die doorheen het traject naar boven kwamen.
Benieuwd?
Neem alvast een kijkje op de website van Smart Flanders.