Big Mac-index

In 1986 dokterde het weekblad The Economist de Big Mac-index uit, een informele manier om de koopkracht van landen te vergelijken aan de hand van de prijs van de Big Mac. Die hamburger van McDonald's is overal precies hetzelfde en zou bij gelijke koopkracht overal evenveel kosten. Maar doordat in het ene land de koopkracht lager is dan in het andere, zijn er toch prijsverschillen. De Big Mac-index werd onlangs gebruikt om na te gaan of landen effectief bezuinigen. Een land dat stevig bezuinigt – en dus de binnenlandse koopkracht verlaagt – zou ook de prijs van een Big Mac moeten zien dalen. Uit de Big Mac-index blijkt dat België de prijsstijgingen onder het Europese gemiddelde houdt.

11 februari 2013

Hebt u een taalvraag?

Nieuwsbrief krijgen?

  • vraag & woord van de week
  • wekelijks in uw mailbox
  • meer dan 13.000 abonnees

Spellingtests

  • ontdek hoe goed u spelt
  • geen exotische kwesties
  • meteen feedback

Volg ons