Nieuw token aanvragen niet langer mogelijk

Sinds 25 september 2020 is het niet meer mogelijk voor een burger om een nieuw token aan te vragen en te activeren.

Tokens die tot en met 24 september 2020 zijn geactiveerd, blijven wel nog bruikbaar.

Hebt u geen token, dan kunt u zich bij voorkeur aanmelden met uw elektronische identiteitskaart (eID). Niet-Belgen die geen eID hebben, maar vanuit het buitenland toegang moeten krijgen tot Belgische applicaties, kunnen andere digitale sleutels aanvragen: beveiligingscode via mobiele app en beveiligingscode via SMS. Neem hiervoor contact op met de Servicedesk van Digitale Transformatie.

Wat heb ik nodig om mij aan te melden met mijn token?

  • Uw gebruikersnaam en wachtwoord
  • Uw token. Dat is een kaartje met 24 codes.

Hoe meld ik me aan met mijn token?

  1. Kies 'aanmelden met federaal token'.
  2. Klik op ‘Ga verder’. U wordt nu doorverwezen naar een aanmeldscherm van CSAM.
  3. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord van uw token in en kiik op 'verdergaan'.
  4. Neem uw persoonlijk papieren kaartje (token) bij de hand en vul de gevraagde beveiligingscode in. Klik op 'verdergaan'.
  5. U bent nu aangemeld in het loket.

Mogelijke foutmeldingen

Interne fout

Als u een foutmelding ziet, waarin ‘interne fout’ staat, is er iets fout gelopen tijdens het authenticeren. U kunt 1 van volgende oplossingen proberen:

  • Sluit uw browser volledig af en probeer opnieuw.
  • Wis de geschiedenis van uw browser.
  • Open het e-loket in privé-modus
    • Chrome: druk ctrl+shift+n
    • Firefox: druk ctrl+shift+p
    • Internet Explorer: druk ctrl+shift+p
  • Probeer aan te melden in een andere browser.

Neem contact op met uw lokale beheerder

U hebt niet voldoende rechten om toegang te krijgen tot het loket waarin zich probeert aan te melden. Uw lokale beheerder (bv. uw gemeentesecretaris of leidend ambtenaar) kan u hier normaal verder mee helpen.

Test uw federaal token

Lukt het aanmelden niet, dan kunt u uw federaal token testen op een andere website, bv. op myminfin.be(opent in nieuw venster).

  • Als het aanmelden lukt, dan is er geen probleem met uw federaal token. Dan ligt het probleem bij de online-toepassing zelf waar u wilt aanmelden. Probeer later opnieuw.
  • Als het aanmelden niet lukt, dan is er wel een probleem met uw token. Controleer dan eerst volgende zaken:
    • Hebt u de juiste gebuikersnaam en wachtwoord ingegeven?
    • Voerde u de juiste code in die gevraagd werd?
    • Is uw token nog geldig? Als u recent een nieuw token hebt aangevraagd wordt uw huidige token onmiddellijk ongeldig gemaakt.

Hebt u ook een eID? Probeer dan om aan te melden met uw eID.

Veelgestelde vragen