Gebruikerstest maart 2023
6 vertegenwoordigers van verenigingen hebben een uur lang de testversie van het Verenigingsloket getest volgens een vooraf bepaald script. Het was de bedoeling om de gebruiksvriendelijkheid en logica van het loket intensief te onderzoeken. Focus lag op ‘mijn vereniging’:
- zoeken van de eigen vereniging en bijhorende informatie
- aanpassen van de eigen verenigingsgegevens
- functionaliteiten ‘mijn vereniging’ voor vertegenwoordigers uitproberen en beoordelen
De feedback van de testers was heel positief over zowel de stijl als gebruiksvriendelijkheid van het Verenigingsloket. De meerwaarde van sommige functies en voorziene navigatiepaden was echter niet voor iedereen duidelijk. Op basis van deze feedback zijn intussen al enkele functies hernoemd of zelfs geschrapt en is de planning bijgestuurd om eerst de functionaliteiten die de meeste meerwaarde bieden, verder uit te werken.
Focusgroep april 2023
Meer dan 2 uur lang bogen vertegenwoordigers van verenigingen zich in Turnhout en Denderleeuw over de eerste ontwerpen en beschikbare functionaliteiten in de testversie. Verschillende sectoren waren aanwezig: van koor en fanfare over voetbal en scouts tot modelbouw en digitale fotografie. Deze brede vertegenwoordiging zorgde voor een goede representatie en levendige interactie.
Focus lag op vier belangrijke functionaliteiten:
- doelgroepen: hoe ziet de vereniging zichzelf als doelgroep en klopt dit met het voorstel van het Verenigingsloket
- Verenigingspaspoort: wat verstaat een vereniging onder het eigen paspoort? Welke info staat hier op en wil je deze info delen, met wie, hoe?
- Documentbeheer: welke documenten hou je op het niveau van de vereniging bij? Waarom en met wie deel je deze info?
- Sneak preview: Demo van het huidig ontwikkelde product en blik op de toekomst d.m.v. het uitgewerkt prototype
De algemene feedback was in beide focusgroepen zeer positief, zowel m.b.t. de algemene aanpak als de gebruiksvriendelijkheid van het Verenigingsloket. Verder was de nood aan ondersteuning en interactie met andere verenigingen een belangrijke vaststelling. Aan beide concrete vragen komt het Verenigingsloket tegemoet door een sectie ‘advies’ aan te bieden waar verenigingen allerlei basisinfo terugvinden en door een overzicht van verenigingen aan te bieden.
Zelf ook deelnemen aan een gebruikerstest of focusgroep
Het Verenigingsloket organiseert regelmatig testen met vertegenwoordigers van verenigingen. Ben je zelf actief als vertegenwoordiger en kan je jezelf overdag vrijmaken om een uurtje digitaal testen uit te voeren? Of ben je bereid om ‘s avonds samen met andere vrijwilligers 2 tot 3 uurtjes deel te nemen aan een focusgroep? Registreer je dan als mogelijke testpersoon en help ons het Verenigingsloket af te stemmen op jouw noden! Wij contacteren je wanneer we nieuwe testen organiseren.