© Jasper Leonard
  • Wat is een pilootproject?
    • een kleinschalig project dat focust op het testen van bepaalde functionaliteiten, koppelingen of datadoorstroming
    • bruikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van specifieke functionaliteiten
    • voorbereidende stappen om in een latere fase een daadwerkelijke implementatie op te zetten
  • Wie kan deelnemen aan een piloottraject?
    • Elke dienstverlener die data over verenigingen beheert of digitale dienstverlening aanbiedt
      • koepelorganisatie, federatie of steunpunt
      • (lokaal) bestuur
      • Vlaamse overheidsdienst
      • andere dienstverleners zoals Sabam, Uitdatabank …
  • Waarom deelnemen aan een piloottraject?
    • jullie noden en wensen staan bovenaan de lijst om te worden onderzocht en zo veel mogelijk ingelost
    • je kan zelf mee bepalen welke richting het Verenigingsloket uitgaat. Jouw testen en feedback als ‘klant’ bepalen mee wat blijft en wat sneuvelt van de voorziene functionaliteiten en werkwijzen
    • als pionier ben je een trendsetter: een koepel, bestuur of overheidsdienst dat toont wat de meerwaarde van digitalisering en gerichte dienstverlening is.
  • Wat zijn mogelijke pistes voor een pilootproject?
    • uitwisselen van verenigingsdata met het Verenigingsregister
    • lokale verrijking van data in een eigen CRM-systeem versus integratie met het centrale Verenigingsregister
    • informatiedoorstroming vanuit het Verenigingsregister of -loket naar achterliggende systemen zoals dossierafhandeling e.d.
    • ontsluiting van dienstverlening: subsidies, evenementaanvragen, erkenningen, attestaanvragen …
    • publicatie van (lokale) verenigingen op de eigen website
    • ...
  • Hoe kan je deelnemen?