Het vervoer op maat zorgt voor een efficiënte invulling van de lokale vervoersvragen. Het gaat dan om lokale, al dan niet private initiatieven. Het vervoer op maat wordt aangestuurd in de mobiliteitscentrale. Mobipunten vormen de fysieke spil tussen de verschillende soorten vervoer op maat in een bepaalde buurt.

Bekijk hier de uitgewerkte leidraad voor het vormgeven van vervoer op maat. (PDF bestand opent in nieuw venster)

Mobiliteitscentrale

De mobiliteitscentrale helpt u bij het plannen van uw verplaatsing. Zo komt u te weten met welk vervoersmiddel u zich het best verplaatst en waar u moet overstappen. 

Indien u geen regulier openbaar vervoer (trein, tram of bus) kunt nemen, kunt u gebruikmaken van vervoer op maat. U kunt dan bij de mobiliteitscentrale een rit reserveren. Een voertuig komt u ophalen bij de dichtstbijzijnde halte. 

De mobiliteitscentrale zal dus in eerste instantie informatie verlenen over uw verplaatsing en uw rit reserveren. Op langere termijn kunt u bij de centrale uw ticket kopen voor uw volledige verplaatsing met verschillende vervoersmiddelen. De mobiliteitscentrale kunt u gratis raadplegen via de telefoon, een applicatie of een website. 

Ook doelgroepen, zoals personen met een beperking, die vandaag de Mobiliteitscentrale Aangepast Vervoer raadplegen, kunnen terecht bij de toekomstige mobiliteitscentrale. Rechthebbenden kunnen een rit reserveren waarbij ze worden opgehaald aan de deur en vervoerd worden tot aan hun bestemming.

Lees meer in de conceptnota uitwerking mobiliteitscentrale.

Bekijk hier een schematische voorstelling van de mobiliteitscentrale (PDF bestand opent in nieuw venster).

Taxi als volwaardig alternatief

Taxi’s kunnen met de nieuwe regelgeving een rol spelen in het vervoer op maat als ‘openbaar vervoer-taxi’. Deze worden dan aangestuurd door de mobiliteitscentrale.

Lees meer

  • Laatst gewijzigd op 31 oktober 2019