Het vervoer op maat zorgt voor een efficiënte invulling van de lokale vervoersvragen. Het gaat dan om lokale, al dan niet private initiatieven. Het vervoer op maat wordt aangestuurd in de mobiliteitscentrale. Mobipunten vormen de fysieke spil tussen de verschillende soorten vervoer op maat in een bepaalde buurt.

Mobiliteitscentrale

De mobiliteitscentrale helpt je bij het plannen van je verplaatsing. Zo kom je te weten met welk vervoersmiddel je je het best verplaatst en waar je moet overstappen. 

Indien je geen regulier openbaar vervoer (trein, tram of bus) kan nemen, kan je gebruikmaken van vervoer op maat. Je kan dan bij de mobiliteitscentrale een rit reserveren. Een voertuig komt je ophalen bij de dichtstbijzijnde halte. 

De mobiliteitscentrale zal dus in eerste instantie informatie verlenen over je verplaatsing en je rit reserveren. Op langere termijn kan je bij de centrale je ticket kopen voor je volledige verplaatsing met verschillende vervoersmiddelen. De mobiliteitscentrale kan je gratis raadplegen via de telefoon, een applicatie of een website. 

Ook doelgroepen, zoals personen met een beperking, die vandaag de Mobiliteitscentrale Aangepast Vervoer raadplegen, kunnen terecht bij de toekomstige mobiliteitscentrale. Rechthebbenden kunnen een rit reserveren waarbij ze worden opgehaald aan de deur en vervoerd worden tot aan hun bestemming.

Lees meer in de conceptnota uitwerking mobiliteitscentrale

Taxi als volwaardig alternatief

Taxi’s kunnen met de nieuwe regelgeving een rol spelen in het vervoer op maat als ‘openbaar vervoer-taxi’. Deze worden dan aangestuurd door de mobiliteitscentrale.

Lees meer

  • Laatst gewijzigd op 19 juni 2019