Eigenaars van vrachtwagens betalen kilometerheffing voor het gebruik van de autosnelwegen en bepaalde gewest- en gemeentewegen in België. Om het bedrag van de kilometerheffing te bepalen, moeten vrachtwagens altijd een ingeschakelde On Board Unit (OBU) hebben. Het tarief van de kilometerheffing is afhankelijk van het gewicht en de milieuklasse van het voertuig, waardoor vrachtwagens bijdragen voor de schade die vooral door zwaar vervoer aan onze wegen berokkend wordt en voor de milieuvervuiling die met hun uitstoot gepaard gaat.
Op 3 locaties werden op vrijdag 14 april vrachtwagens tegengehouden die nog openstaande boetes kilometerheffing hadden. Dankzij ANPR-camera’s konden vrachtwagens met nog openstaande boetes gesignaleerd worden en opzij gezet worden om tot een onmiddellijke betaling van de boetes over te gaan.
Door die onmiddellijke inning ontsnappen ook buitenlandse vrachtwagens niet aan hun boetes voor kilometerheffing. VLABEL raakt hiervoor niet altijd aan de juiste gegevens om boetes te kunnen opsturen, maar door vrachtwagens aan de kant te zetten en een onmiddellijke betaling te eisen, ontsnappen ook zij niet aan hun boetes. Iedereen is zo gelijk voor de wet.
In totaal werden 46 vrachtwagens met een buitenlandse nummerplaat tegengehouden, goed voor een totaal geïnd openstaand bedrag van 68.750 euro aan boetes. Van Belgische vrachtwagens werd 13.000 euro aan boetes geïnd.
Meer controleresultaten kan je terugvinden op de pagina waar alle controleresultaten gebundeld worden.