Welke klachten?

U wordt of werd op een of andere manier benadeeld of geïntimideerd in een situatie waarvoor Vlaanderen de regels bepaalt omwille van

  • gender
    De tijds- en plaatsafhankelijke sociale verwachtingen over de positie van een man of vrouw in de samenleving (sociale geslacht).
  • geslacht
    Vastgesteld door een arts op basis van fysieke kenmerken bij de geboorte. Man of vrouw, maar dat kan ook meer ambigu zijn (intersekse) (biologische geslacht).
  • genderidentiteit
    Het innerlijke gevoel een jongen/man of een meisje/vrouw of (afwisselend één of geen van) beiden te zijn.
  • genderexpressie.
    De manier waarop iemand zijn genderbeleving uit naar de buitenwereld.

Zo zijn er vele situaties. Dit geldt dus niet alleen voor contacten met de overheid, maar gaat ook over heel veel situaties waarin privépersonen optreden, zoals bijvoorbeeld uw werkgever of uw huiseigenaar.

Ook als u getuige bent geweest van genderdiscriminatie kan u een klacht melden.

Uw klacht over genderdiscriminatie kan zich voordoen in één van de volgende situaties:

  • op school
  • in de jeugdbeweging
  • door een Vlaamse overheidsdienst
  • bij het huren van een woning
  • in de fitnesszaal of de sportclub
  • in het uitgaansleven
  • in uw job als ambtenaar of medewerker van de Vlaamse overheid of een lokaal bestuur
  • in de welzijnssector
  • in de media- of cultuursector
  • in het kader van de zoektocht naar een job
  • als werknemer van een dienstenchequebedrijf

Wenst u eerst bijkomende informatie of overleg over uw situatie alvorens klacht in te dienen, dan kan u altijd contact opnemen met de ombudsvrouw Gender. Zo nodig, verwijzen wij u door naar andere diensten die beter geplaatst zijn om uw probleem aan te pakken.

Blijf niet zitten met uw probleem. Spreek er over!

Voorbeelden

  • Isra werkte als gemeenteambtenaar en werd ontslagen wegens zwangerschap of borstvoedingsverlof.
  • Laura is een transgender meisje. Haar school aanvaardt niet dat zij plots andere kleren draagt.
  • Een trainer van een lokale sportclub wordt op basis van geslacht geïntimideerd door de clubleiding.
  • Durya werkt voor de Vlaamse overheid. Ze is net bevallen maar haar leidinggevende vraagt haar of ze toch van thuis haar werk wil blijven opvolgen.
  • Jurgen is kandidaat voor een huurwoning maar de huisbaas verhuurt liever aan vrouwen omdat die in zijn ogen betrouwbaarder en zorgvuldiger zouden zijn.
  • Dirk is pas vader geworden en wil deeltijds gaan werken als dienstenchequemedewerker. Zijn leidinggevende vindt dat dit voor mannen niet kan.
  • Sterre solliciteert als leerkracht, maar krijgt te horen dat zwangere leerkrachten toch veel last meebrengen en krijgt de job niet.
  • Sylvia krijgt van haar VDAB-consulent te horen dat een opleiding houtbewerking niets voor vrouwen is.

Klachtenbehandeling

Uw klacht wordt in behandeling genomen door de ombudsvrouw Gender en vertrouwelijk behandeld. De ombudsvrouw Gender gaat na of uw klacht inderdaad raakt aan het discriminatieverbod inzake gender en in welke mater er een (begin van) bewijs is.

Bij complexe situaties die ruimer gaan dan de bevoegdheid van de ombudsvrouw Gender wordt er samengewerkt met andere diensten of wordt u doorverwezen. Dit gebeurt altijd in samenspraak met u.

Wij geven raad en zoeken naar oplossingen waarmee u eventueel zelf aan de slag kan

Indien nodig en gewenst laten wij in een bemiddeling alle standpunten aan het woord komen en zoeken de partijen samen naar een uitweg in overeenstemming met het recht.

Als er in geval van genderdiscriminatie meer vereist is, kan de ombudsvrouw Gender ook - mits uw akkoord - naar de rechter stappen.

Op basis van de klachtenbehandeling doet de ombudsvrouw Gender geanonimiseerde beleidsaanbevelingen met betrekking tot knelpunten of kansen.

Contact

Portretfoto van

Annelies D’Espallier
Ombudsvrouw gender

02 552 41 20

annelies.despallier@vlaamseombudsdienst.be (opent in uw e-mail applicatie)