Kraantjeswater weer hip maken

De campagne drinKraantjeswater wil jong en oud overtuigen van de voordelen om kraantjeswater te drinken. Scholen en gezinnen zijn daarbij de belangrijkste doelgroepen. Want jong geleerd, is oud gedaan.

“Dat kraantjeswater veel voordelen heeft, is duidelijk: het is gezond, goedkoop, milieuvriendelijk en altijd beschikbaar. Kwaliteit gegarandeerd, want elke dag doorstaat het tests op meer dan 60 parameters. Daarmee is kraantjeswater het strengst gecontroleerde voedingsproduct in Vlaanderen.”

Naam
Lisse Elsen
Werkt bij
De Watergroep
Functie
projectcoördinator drinKraantjeswater bij De Watergroep

“Waarom drinken mensen (geen) kraantjeswater? Een enquête leerde ons veel bij.” 

Ambitieus doel, beperkte middelen

“Toch zien we nog veel mensen in de supermarkt met flessenwater zeulen. Daarom richten we ons op gezinnen en scholen met onze boodschap. Die bereiken we via sociale media, mailings, affiches en nieuwsbrieven. Daarnaast organiseren we evenementen en zijn we aanwezig op de events van onze partners. Bijvoorbeeld opendeurdagen van scholen en bedrijven. We hebben daarvoor een budget van ongeveer 45.000 euro per jaar. Dat is een peulschil als je het vergelijkt met de marketingkracht van flessenwater. Toch zijn we ambitieus en loopt drinKraantjeswater in alle provincies waar De Watergroep, Limburg.net of IDM actief zijn: Limburg, Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen en delen van West-Vlaanderen.”

Onze basisboodschappen draaien niet alleen rond de prijs en het milieuvriendelijke aspect. Maar ook rond de kwaliteit en het gebruiksgemak van kraantjeswater, samen met het positieve effect dat het op de gezondheid heeft.

Marktonderzoek

“Vorig jaar namen we een enquête af bij meer dan 2.300 respondenten. Dat onderzoek leerde ons veel bij over het gedrag en de gewoontes rond drinkwater. En het laat ons toe om de segmentering van onze doelgroepen te verfijnen, met gerichtere communicatie als resultaat.”

“Wat leerde dat onderzoek ons? De prijs van flessenwater is blijkbaar geen issue voor de consument. Mensen drinken het puur uit gewoonte. Uit het onderzoek blijkt ook dat water uit de kraan een imagoprobleem heeft. Sommigen twijfelen aan de kwaliteit ervan, anderen vinden het niet lekker. Nog anderen kunnen niet zonder spuitwater. Kraantjeswater is simpelweg niet hip genoeg en vooral in horeca valt dat op. Een glas water van de kraan vragen op café of restaurant is voor veel mensen een brug te ver. Ook de slecht onderhouden drinkfonteintjes op openbare plaatsen zijn een probleem. Vooral in de scholen speelt dat. En dan zijn er nog de gigantische marketingbudgetten van de flessenwaterproducenten. Het blijft een ongelijke strijd.”

Actieplan

“We werkten een actieplan uit om de obstakels uit de weg te ruimen. Onze basisboodschappen draaien niet alleen rond de prijs en het milieuvriendelijke aspect. Maar ook rond de kwaliteit en het gebruiksgemak van kraantjeswater, samen met het positieve effect dat het op de gezondheid heeft. Acteur Herman Verbruggen, bekend als Marcske uit F.C. De Kampioenen is de peter van onze actie. Zo bereiken we gemakkelijker het grote publiek.”

“Het imago versterken we met leuke acties zoals blinde proeverijen. En we laten mensen kennismaken met smaakwaters: enkele aardbeien met een paar takjes basilicum en een schijfje citroen doen wonderen. Daarnaast werken we samen met Contigo, een producent van hippe waterflessen. We mogen hun flessen aanbieden aan een voordelig tarief. We testen alles eerst in ons labo, de kwaliteit is dus verzekerd.”

“Ten slotte haken we in op andere acties zoals Tournée Minérale of Dagen Zonder Vlees. Zo krijgen we onze boodschap ruim verspreid.”

Met acteur Herman Verbruggen, bekend als Marcske uit F.C. De Kampioenen, bereiken we gemakkelijker het grote publiek.

drinKraantjeswater: kinderen met Herman Verbruggen

Mikken op scholen

“Scholen zijn een heel belangrijke doelgroep voor ons. Daar zijn vooral de tappunten een probleem. Scholen hebben geen tijd, kennis of budget om die goed te onderhouden. Daarom maakten we een toegankelijke handleiding en biedt De Watergroep voordelige onderhoudscontracten aan. We sluiten ook aan bij het nieuwe convenant rond gezonde dranken en tussendoortjes. Dus gaan de kinderen voortaan naar school met een coole drinkbus vol kraantjeswater.”

www.drinkraantjeswater.be