Donderdag 23 september 2021 gaat de geschiedenisboeken in als een hoogdag voor de Oosterweelverbinding. Dan werd immers het contract ondertekend voor het laatste, en ook grootste onderdeel van de werken. Een handtekening die de Ring van Antwerpen rond zal maken. Althans op papier.

In oktober 2021 starten de Oosterweelwerken in de omgeving van het Viaduct van Merksem. Die blijken de grootste en meest indrukwekkende van het project. Ze maken de weg vrij voor de bouw van de Kanaaltunnels, de nieuwe tunnels op de bodem van het Albertkanaal. Daarnaast wordt het Viaduct van Merksem afgebroken en de deels verdiepte Ring aangelegd. Grootse veranderingen die de metamorfose van Antwerpen compleet moeten maken.

Het einde van de werken is gepland tegen 2030. Dan wordt de Oosterweelverbinding officieel in gebruik genomen. Het wachten wordt beloond, het belooft immers een plek te worden waar het aangenaam vertoeven is. Een groene plek om te wandelen, fietsen en joggen. De go-to spot om te picknicken en te genieten met het hele gezin. Kortom, een plek die verbindt.

Oosterweel is zoveel meer dan een infrastructuur- en leefbaarheidsproject. Het is ook de sleutel voor een duurzame mobiliteit en de hefboom voor de modal shift.

Lydia Peeters

Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken

Verbond voor een nieuwe toekomst

Het Oosterweelproject kende haar aftrap in 2000. Het doel is de de Ring van Antwerpen sluiten. Centraal staat het aspect van leefbaarheid: een vlottere en veiligere mobiliteit gaat op deze manier hand in hand met een groenere en gezondere omgeving. Dit leidde doorheen de jaren tot diverse leefbaarheidsprojecten, waaronder zeven Ringparken.

Vlaams Minister-President Jan Jambon beaamt:Deze werken zullen een impact hebben, ze zullen voor uitdagingen zorgen, maar deze werken zijn tegelijkertijd de aanjager voor een nieuwe toekomst. Een toekomst waarin we onze mobiliteit anders invullen en waarin infrastructuur de drager is van een symbiose tussen een leefbare omgeving en een welvarende Vlaamse regio.”

Het moet gezegd: het Oosterweelproject is niet enkel cruciaal voor Antwerpen, maar heeft een impact op heel Vlaanderen en ver daarbuiten. Het raakt belangrijke facetten zoals mobiliteit, gezondheid, groen en veiligheid, en speelt ook vanuit een economisch oogpunt een onmiskenbare rol.

“Tegelijkertijd is Oosterweel zoveel meer dan een infrastructuur- en leefbaarheidsproject, het vormt ook de sleutel voor een duurzame mobiliteit. De komende jaren moeten we immers de shift maken naar andere vormen van mobiliteit. Oosterweel is immers de hefboom voor de modal shift.” zegt Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Dialoog met de buurt

De werken van volgende maand zullen duidelijk voelbaar zijn voor de omwonenden. Vanaf 18 oktober starten namelijk de voorbereidende werken van een tijdelijke snelweg, de Bypass. Die loopt parallel met het huidige Viaduct. Hiermee worden de beide opritten richting Nederland in Merksem afgesloten. Deze zullen pas in 2030, helemaal in het nieuw, opnieuw opengesteld worden voor het doorgaande verkeer.

“We beseffen dat we quasi in de voor- of achtertuin van mensen zullen werken. Daarom mogen de voordelen van deze impactvolle werken niet enkel voelbaar zijn na de oplevering. Ook tijdens de werken maken we werk van een veilige omgeving voor de buurt, waar ruimte is voor groen”, zegt Luc Hellemans, algemeen directeur van Lantis. “Een intense dialoog met de buurt moet ons toelaten om de vinger aan de pols te houden van de bezorgdheden en vragen die er leven. Het meest indrukwekkende bouwwerk van Vlaanderen moet tegelijkertijd de meest leefbare werf van Vlaanderen worden”, besluit Hellemans.

Vlaamse expertise

Voor het laatste onderdeel van de Oosterweelwerken slaat Rechteroever Compleet (ROCO) de handen in elkaar met tien Vlaamse topbedrijven. Het gaat om BESIX, DEME Infra, Dredging International, JAN DE NUL, CORDEEL Zetel Temse, DENYS, FRANKI Construct, WILLEMEN Infra, VAN LAERE en BAM Contractors. De voorbije jaren werkten en leefden ze samen met Lantis toe naar de finale handtekening op het contract.

“Ondertussen staan we te popelen om van start te kunnen gaan,” zegt Lode Franken, voorzitter van het directiecomité van ROCO. “Elke partner beseft welk voorrecht hij geniet om aan dit project te mogen meewerken. Meer dan ooit hebben we het gevoel dat we met dit project aan een toekomst bouwen.”