Nieuwe onlinecampagne verse aardappelen van VLAM naar millennials

VLAM bundelt de krachten met Ierland, Frankrijk en Europatat voor een gemeenschappelijke campagne die de aardappelconsumptie wil stimuleren bij de jongere generatie. De campagne wordt voor 20% gefinancierd met de promotiefondsen aardappelen, de Europese Unie past 80% bij. De campagne start in april en loopt tot 2022. De slogan van de gloednieuwe campagne luidt ‘Aardappelen - Prepare to be surprised - Europe’s favourite since 1536’.

Aardappelen blijven de maaltijdbegeleider bij uitstek in Vlaanderen, maar het verbruik daalt. Vooral de jongere generatie laat het afweten. VLAM wil de toekomstige generaties warm maken voor verse aardappelen en verzekeren dat deze lekkere knol ook in de toekomst op het bord zal blijven komen van Vlaamse gezinnen. De keuze van de doelgroep valt daarom op millennials (18-34 jaar) die op eigen benen staan.

De frisse nieuwe campagne draagt de slogan ‘Aardappelen - Prepare to be surprised - Europe’s favourite since 1536’ en wil jongeren inspireren en zin doen krijgen om aan de slag te gaan met aardappelen. Om dit te bereiken wordt een mix van activiteiten uitgewerkt die helemaal afgestemd zijn op deze doelgroep.

Website, Instagram en Facebook
Omdat de jongere generatie vooral online te vinden is, zal de campagne daar gevoerd worden. De partners investeerden samen in 100 eigentijdse recepten en 40 kookvideo’s. Ze demonstreren dat aardappelen bereiden helemaal niet moeilijk of tijdrovend hoeft te zijn en dat je er lekkere en hippe gerechten mee kan maken.
De recepten en video’s werden uitgevoerd in een moderne, frisse stijl en die mooie beelden zijn de sleutel in de hele communicatie. Alle kookinspiratie van de campagne is te vinden op www.aardappel.be. De recepten worden het jaarrond gepromoot via online advertising en via Instagram en Facebook.
De berichten en recepten worden ook gebundeld in thema’s om de doelgroep nog meer aan te spreken. Zo wordt er bijvoorbeeld in mei ingespeeld op ‘gezond’ en in juli op ‘alle keukens uit de wereld’.

Activatie
VLAM voorziet in 2020 ook drie activaties bij de campagne. De coronacrisis gooit echter roet in het eten van de eerste actie, waardoor een voorzien wedstrijdidee in samenwerking met een chef van Jong Keukengeweld nog onder voorbehoud blijft.
Er wordt momenteel onderzocht welke activatie op korte termijn kan gelanceerd worden. De twee overige activaties staan in het najaar op de planning.

Benieuwd naar de campagne ?
Surf naar www.aardappel.be en ‘Prepare to be surprised!’

Lekkervanbijons.be
De Europees gefinancierde campagne linkt uiteraard met het overkoepelend kookplatform Lekkervanbijons.be van VLAM. Ook hier komen aardappelen veelvuldig aan bod in recepten, voedingsinformatie of verhalen van chefs en producenten. Ook dit kookplatform krijgt in het voorjaar een boost van nieuwe recepten. In 2019 kon lekkervanbijons.be rekenen op 7 miljoen bezoekers. Sinds de start van de coronacrisis gaan de bezoekcijfers steil verder omhoog. Consumenten zijn thuis en zoeken online naar inspiratie voor lekkere gerechten.

 

Download documenten