Aankoopvolume vis blijft stabiel binnen korf vlees-vis-gevogelte.

We aten in 2017 thuis gemiddeld 8 kg vis, week- en schaaldieren in België (vers, diepgevroren en verwerkt-inclusief vissalade). Dat is 2% minder dan in 2016. Hierbij valt op dat categorie ‘verse bereidingen’ steeg met 12%, terwijl de verse, diepgevroren en gerookte producten minder gekocht werden. Verse vis werd 4% minder gekocht in volume en was 4% duurder.
Binnen de korf vlees, vis en gevogelte hield vis goed stand met een aandeel van 14,8% in volume. Dit blijkt uit cijfers die het marktonderzoekbureau GfK België voor VLAM opvolgt.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat zalm en kabeljauw samen goed blijven voor de helft van de verkoop van verse vis, waarbij het aandeel van kabeljauw groeit.

DIS 1 bleef met 40,5% marktaandeel afgetekend marktleider maar verliest terrein aan hard discount en buurtsupermarkt. De visspeciaalzaak verloor de voorbije periode marktaandeel en zakt onder de 9%. In Vlaanderen is de visspeciaalzaak voor verse vis en Noordzeevis belangrijker maar ook hier verliest dit kanaal terrein.”

We aten in 2017 meer vis, week- en schaaldieren buitenshuis in vergelijking met 2014. Dat bevestigt onderzoek van iVox.

GfK België volgt het aankoopgedrag van een panel van 5.000 Belgische gezinnen, die dagelijks al hun aankopen voor thuisverbruik bijhouden, in opdracht van VLAM. Zo krijgt VLAM inzicht in wat de Belg koopt en waar. GfK volgt voor VLAM de aankopen van heel wat productcategorieën in de voeding, waaronder ook vis, week- en schaaldieren. We presenteren hier de belangrijkste bevindingen uit het visrapport van 2017.

Stijgende visbestedingen maar dalend volume
In lijn met de licht stijgende voedingsbestedingen stegen de bestedingen van vis, week- en schaaldieren vorig jaar met 2%.
Het gekochte volume van de viscategorie in België kromp de voorbije periode echter met 2%. Vooral diepgevroren schaal- en weekdieren en gerookte vis liepen terug. De verse bereidingen op basis van vis, schaal- en weekdieren daarentegen kenden wel een sterke volumegroei (+12%). Traiteurgerechten en slaatjes deden het dus goed.
In totaal kocht de Belg vorig jaar iets meer dan 8 kg vis, week- en schaaldieren (vers, diepgevroren en verwerkt-inclusief vissalade) voor een waarde van 99 euro. De helft van het volume van vis, week- en schaaldieren wordt als vers gekocht.
De Vlaming is de grootste viseter in België en koopt anderhalve kg vis, week- en schaaldieren meer dan de Waal en 0,3 kg meer dan de Brusselaar. 94 gezinnen op 100 kochten vorig jaar vis, week- en schaaldieren en ze deden dit gemiddeld 19 keer of een halve keer minder dan het jaar voordien.

Verse vis deed het minder goed
Verse vis was vorig jaar 4% duurder en daalde met 4% in volume per capita. De Belg kocht vorig jaar gemiddeld 1,5 kg verse vis. Verse vis kon niet meer kopers aantrekken en de Belg kocht het iets minder frequent. De aankoopfrequentie daalde van 9 naar 8,6 keer op jaarbasis. Het segment van de gerookte vis deed het, na een goed 2016, nu minder goed.
De verse mosselen waren in 2017 goedkoper en konden zowel het aantal kopers als het volume op peil houden. De gepelde grijze garnalen stegen verder in prijs (+12%) en verloren 14% in volume per capita. Ten opzichte van acht jaar geleden verdubbelde de prijs van de gepelde grijze garnalen en halveerde het gekochte volume.
De categorie van de diepgevroren vis, week- en schaaldieren laat een verdere daling optekenen.

Kabeljauw en zalm blijven de toppers
Kabeljauw blijft de populairste vissoort, op de voet gevolgd door zalm. 45% van de Belgische gezinnen kochten vorig jaar verse kabeljauw. Op de tweede plaats volgt verse zalm met 40 kopers op 100. De twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zijn samen goed voor de helft van de verkoop van verse vis en dit aandeel stagneert. Zalm verloor terrein maar dit verlies werd gecompenseerd door de groei bij kabeljauw.
De Noordzeevissen heilbot, zeebaars, tong, poon en roodbaars deden het beter in 2017 dan het jaar voordien. Exotische soorten zoals pangasius, tilapia en victoriabaars verliezen verder aan populariteit.

Hard discount groeit maar DIS 1 blijft marktleider
DIS 1 bleef met 40,5% marktaandeel afgetekend marktleider maar verliest terrein aan hard discount en buurtsupermarkt. De visspeciaalzaak verloor de voorbije periode marktaandeel en zakt onder de 9%. In Vlaanderen is de visspeciaalzaak voor verse vis en Noordzeevis belangrijker maar ook hier verliest dit kanaal terrein.

Visspecialist belangrijk in Vlaanderen
In Vlaanderen is de visspeciaalzaak belangrijker voor verse vis en Noordzeevis dan in Brussel en Wallonië. Voor verse vis heeft ze een marktaandeel van 22%, voor Noordzeevis 26%. Niettemin verliest de visspeciaalzaak ook hier terrein.
De openbare markt is voor verse vis een belangrijk kanaal (14% marktaandeel) in Vlaanderen. De marktkramer kan zijn positie echter niet behouden. Samen zijn deze visspecialisten in Vlaanderen goed voor 36% van de verkoop van verse vis en belangrijker dan DIS 1.

Thuisconsumptie is de norm maar buitenshuisconsumptie groeit
Thuis is en blijft de belangrijkste consumptieplaats voor de viscategorie. Twee derde van de visconsumptie vindt thuis of bij familie en vrienden plaats. Ruim een derde wordt buitenshuis geconsumeerd. Vooral de horeca wordt belangrijker als consumptieplaats. Het aandeel van dit kanaal in de visconsumptie steeg van 16 naar 21% in drie jaar tijd. Er zijn ook grote verschillen per soort. Zo zijn kabeljauw en zalm meer thuisproducten. Scampi’s en mosselen zijn dan weer typische restaurantproducten. In het algemeen worden vis, week- en schaaldieren relatief vaker buitenshuis geconsumeerd dan bijvoorbeeld vlees en kip. Dit alles blijkt uit de VLAM-consumptietracker, een onderzoek uitgevoerd door iVox in juni 2017.

 

Bijgevoegd vindt u het volledig artikel, inclusief grafieken.

Download documenten