Samen sterk in binnenland én buitenland

2015 stond bol van acties om specifieke producten van bij ons te promoten, van een binnenlandse focus op producten ‘van bij ons’ tot prospectie ver buiten de Europese grenzen. Verder stond 2015 voor VLAM in het teken van de transitie, een oefening waarmee de organisatie zich klaar wil stomen voor de toekomst. Concreet vertaalde zich dat in een intensievere kennisdeling, de oprichting van expertisecentra en bundeling van krachten in binnen- en buitenland. Het activiteitenverslag biedt een terugblik op de acties van 2015 en is online te vinden via www.vlam.be > over ons > publicaties en op issuu.

Lekker van bij ons
In oktober stond een herlancering van de kooksite www.lekkervanbijons.be op de agenda. Dit project zet sterk in op de synergie tussen de sectoren, zeker nu de verschillende productsites onder de koepel van de nieuwe kooksite vallen. Ook de bijhorende nieuwsbrief en pagina’s op sociale media kregen een grondige make-over. De nieuwe aanpak boekt alvast resultaat, met 100.000 bezoekers per maand op de website, een nieuwsbrief van 60.000 abonnees en een Facebook-pagina met 53.000 fans.

Exportteam opereert vanuit Brussel
Ook de centralisering van de buitenlandwerking was een belangrijk resultaat van de transitieoefening. Voortaan worden Frankrijk en Duitsland vanuit Brussel bewerkt. Hierdoor is een vlottere informatiedeling mogelijk met de rest van het exportteam. Naast de traditionele acties op de kernmarkten zette VLAM ook in 2015 extra in op prospectie, met o.a. acties in Afrika en Azië. Heel wat Europese dossiers werden bovendien voorbereid met het oog op EU-cofinanciering, zodat VLAM nog meer acties in derde landen kan voeren vanaf 2017.

Nieuw in 2015
Uiteraard zet VLAM ook in op specifieke producten, waarbij elke sector een eigen strategie volgt. Enkele hoogtepunten van 2015:

  • Het project lokale marketing binnen de Korte Keten werd volledig gedigitaliseerd en kreeg de naam ‘Goed Geboerd’.
  • Export neemt een steeds belangrijkere plaats in het programma van aardappelen in. Vorig jaar stonden drie beurzen op het programma. Naast de gekende beurzen in Berlijn en Madrid ging de sector op prospectie in Dubai.
  • De nieuwe campagne voor Flandria ‘Met hart en ziel voor onze stiel. Dat proef je’ zet het vakmanschap van de telers centraal en mikt ook op een betere zichtbaarheid op het verkooppunt.
  • FLOOR, het jongerenproject van de sierteeltsector, deelde aan studenten plantjes uit, zodat ze vol goede moed konden blokken. In september was er een groene make-over van een studentenkot te winnen.
  • Varkensvlees biedt een brede waaier aan bereidingsmogelijkheden, die inspelen op de meest moderne en actuele foodhypes. Dat vertaalde zich in een nieuwe campagne ‘Een stukje varken voor alle vorken’.
  • ‘Wanneer je vlees eet, kies dan bewust voor een stukje vlees van bij ons’. Dat is de boodschap van de nieuwe campagne die recepten ontleedt tot hun pure ingrediënten. Zo ontdekt de Vlaming dat hij populaire buitenlandse gerechten perfect kan bereiden met een stukje kwaliteitsvol vlees van bij ons.
  • Voor de exportpromotie van vlees startte VLAM met een nieuw programma in het Verre Oosten, door Europa gecofinancierd. Een nieuw communicatieconcept benadrukt de kwaliteit van de producten, evenals de service en het maatwerk van de bedrijven.
  • Foodbloggers leefden zich creatief uit met eitjes in aanloop van Pasen.
  • Kazen van bij ons. Karakters van bij ons.’ Dat is de slogan van de nieuwe campagne die de natuur van de Belg linkt aan het eigenzinnige karakter van onze kazen.
  • De hondshaai deed het als Vis van het jaar uitstekend. Deze vis kreeg heel wat media-aandacht, en zowel de aanvoer als de prijszetting werden een groot succes.
  • De bakker is dé specialist voor brood en banket, en te herkennen aan het nieuwe logo ‘Echt bakmanschap’. Dit werd bekendgemaakt via een nieuwe website, een nieuwe campagne en met Reus Korenhaar als ambassadeur.
  • De nieuwe campagne ‘Bio, je kan er niet meer omheen’ wil de aankoopfrequentie van bioproducten verhogen. De boodschap zat vervat in ludieke en opvallende beelden.
  • Streekproducten en de bakkerijsector sloegen de handen in elkaar om de Vlaming tijdens de feestdagen te inspireren met een waaier aan nieuwe recepten.
  • Internationale Vrouwendag vormde voor de campagne ‘Fier op ons bier’ een ideaal moment om het vrouwelijke publiek te verwennen tijdens de ‘Apero National’.

Benieuwd naar het volledige relaas over onze activiteiten in 2015? Dan kan u terecht op www.vlam.be > over ons > publicaties. U kan het verslag ook online inkijken via issuu.

Download documenten