VLAM trekt naar Dubai met acht zuivelleveranciers

Van 21 tot 25 februari werden de hallen van het World Trade Center in Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) ingepalmd voor de 21ste editie van GULFOOD, hét trefpunt voor de voedingshandel voor de heel brede regio. VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, nam de organisatie op zich om namens VLAM en haar zusterorganisatie APAQ-W de aanwezigheid van de Belgische zuivel te verzorgen. De grootste exporterende bedrijven uit Vlaanderen en Wallonië tekenden present.

Recordaantal bezoekers
Zo’n 4.300 standhouders, afkomstig uit 84 verschillende landen, presenteerden dit jaar hun volledige gamma van producten en diensten aan ruim 90.000 bezoekers uit meer dan 160 landen.
Acht Belgische zuivelexporteurs waren aanwezig : Milcobel, Olympia, Solarec, Eurofit, Kaasbrik, Agral, Glacio en Flanders’Milk. Zij legden tijdens de beurs kwalitatieve contacten en blikken dan ook tevreden terug op deze editie. Vanaf de eerste dag was het meteen aangenaam druk. Vooral de tweede en derde dag waren uitzonderlijk druk.

White Gold
Na een eerste brede aanwezigheid van 2015, was dit de tweede maal dat VLAM ter plekke was met de zuivelsector.Dit jaar kon VLAM rekenen op Europese co-financiering. De beurs kaderde immers in het tweejarige Europese programma waarbij VLAM onze zuivelproducten presenteert onder de koepel ‘White Gold’. Dit concept werd in november 2015 met de nodige aandacht in China tijdens World Of Food – Beijing gelanceerd en voert VLAM uit in partnership met APAQ-W. VLAM kan daarbij beroep doen op het netwerk van Flanders Investment and Trade (F.I.T.) en het Agence wallonne à l'Exportation et aux Investissements Etrangers (AWEX).

De stand
VLAM nam er deel binnen het Belgische paviljoen en kreeg de best mogelijke stand, helemaal ingericht volgens het concept ‘White Gold’. Binnenin kregen de bedrijven de kans om hun producten uit te stallen en aan te prijzen aan het talrijk opgekomen publiek dat uit alle hoeken van de wereld komt afzakken naar het handelsplatform dat Dubai is.

Ruime communicatie
Een heel breed pakket in de media maakte onze aanwezigheid kenbaar. Zo werden er vooraf digitale previews verspreid en waren we present in gespecialiseerde magazines. Verder kreeg onze aanwezigheid de nodige aandacht in de eigen communicatie van de beurs, zoals in hun cataloog en hun dagelijkse nieuwsbrief. Tot slot adverteerde VLAM ook met paginagrote advertenties om de inkopers naar de stand te lokken. Ook redactioneel kreeg de VLAM-deelname goed in de pers. De bezoekers kregen dan op de stand een nieuwe brochure over de troeven van onze zuivelproducten. De betere contacten werden bovendien getrakteerd op een gadget. Alle communicatie verwees telkens naar de website www.whitegoldfromeurope.eu, waar alles nog eens is samengevat in het Engels, Arabisch en Chinees.

De volgende projecten in dit Europees verhaal zijn Food and Hotel Singapore in april en SIAL China in mei.

Download documenten