Consumenten kiezen vaker voor bio in coronatijden

De coronacrisis heeft een impact op wat we kopen en eten. Dat is niet meer dan logisch gezien we met z’n allen veel meer thuis zijn en de restaurants tot 7 juni gesloten waren. Er is meer aandacht voor gezonde voeding om de coronakilo’s van het thuiszitten onder controle te houden. Versproducten o.a. groenten, fruit, vlees en aardappelen zitten in de lift en de Belg kiest vaker voor bio. Kwalitatief en kwantitatief onderzoek van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) toont het effect nu ook zwart op wit aan. Het onderzoek is een bundeling van verschillende studies in opdracht van VLAM door het onderzoeksbureau InSites Consulting, iVox en GfK.

Bio-aardbeien recht van het veld

Een groeiende biomarkt

In 2019 bedroegen de totale biobestedingen in Vlaanderen zo’n 305 miljoen euro tegenover 779 miljoen euro voor gans België. De voorbije tien jaar groeiden de biobestedingen in België gemiddeld met 11% per jaar ( of met 98% tussen 2009 en 2019). Deze grote groei van de biobestedingen staat in schril contrast met de beperkte groei van de totale voedingsbestedingen (+0,8% gemiddelde de voorbije 10 jaar). De stijging bij bio is te danken aan meer kopers die de weg naar bio vonden en een hogere aankoopfrequentie.

Het globale aandeel van bioproducten in België stijgt uit boven de 3%. Dit bio-aandeel verschilt wel sterk van product tot product. De vleesvervangers hebben het grootste bio-aandeel (20%), gevolgd door eieren (9%) en groenten (6%). Vleeswaren bengelen achteraan met het laagste bio-aandeel (minder dan 1%). Het aantal bioreferenties stijgt jaarlijks en bedroeg vorig jaar 14 000. Dit hoge aantal referenties wijst op een verbreding van het biopallet. Tegenwoordig is voor bijna elk product wel een biovariant in de winkelrekken te vinden.

We shoppen tijdens de coronacrisis minder vaak maar niet voor bio

De angst om besmet te raken zit er goed in. Dat heeft ook een effect op hoe we winkelen. We gaan minder vaak naar de winkel en kopen per keer grotere hoeveelheden aan. Het onderzoek wijst uit dat Belgen met de grotere aankopen hun gedrag niet beschouwen als hamsteren, maar wel genoeg voorraad willen inslaan om een week door te komen. Verse producten zitten in de lift. Zo noteerden we in maart en april van 2020 een wekelijkse stijging in de aankopen van verse voeding van gemiddeld 17% in waarde. De koplopers waren: groenten (+28%), fruit (+24%) eieren (+23%) en aardappelen (+20%).

Bio kent vooral in week 12 en 13 een hogere groei dan de totale groei in de voeding en onderhoudsproducten (FMCG). Bij het begin van de lockdown (week 11) zien we hamstergedrag , waarvan bio iets minder profiteerde (+22% voor FMCG en +18% voor bio). Vanaf week 15 is de groei van de biobesteding iets lager dan het gemiddelde van de totale markt en volgt het dezelfde trend. Het is wel positief dat bio qua aankoopfrequentie hoger blijft dan de totale markt. Dus er wordt ten opzichte van het gangbare, in coronatijd, frequenter bio gekocht.

Uit eerdere bevraging weten we ook dat de Vlamingen, gezien de opwarming van de aarde, op middellange termijn eerder gaan kiezen voor ecologisch verantwoorde producten (zoals bio en lokale producten) en voor milieuvriendelijke verpakking (minder plastic). Daarnaast zal er ook gestreefd worden naar minder verspilling.

Gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen verdubbelen hun bio-aandeel in 10 jaar

In absolute cijfers zijn de welgestelde gezinnen met kinderen en de welgestelde gepensioneerden de belangrijkste groep biokopers. De gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen hebben het laagste bio-aandeel (1,6%). Deze bevolkingsgroep heeft zijn bio-aandeel wel verdubbeld sinds 2010. De introductie en de uitbouw van heel wat biocategorieën bij de harddiscounters liggen hiervan aan de basis.

De buurtsupermarkt wint fors terrein

De klassieke grote supermarkt (Dis 1) is het kanaal waar het meeste bio gekocht wordt (39% marktaandeel). De hoevewinkel en de boerenmarkt zijn na de gespecialiseerde biowinkels de verkoopplaatsen met het hoogste bio-aandeel. Eén product of vier dat er verkocht wordt is van biologische kwaliteit tegenover de klassieke supermarkt, waar 3% van het assortiment bio is. Bij de harddiscounter vinden we relatief het minste biologische producten terug. Slechts 1,5% is hier van biokwaliteit. De buurtsupermarkt is het derde belangrijkste kanaal voor biovoeding en wint in 2020 terrein. Door de lockdownmaatregelen (her)ontdekt de Belg zijn buurt en ook de buurtsupermarkt. Dit kanaal laat de hoogste groeicijfers optekenen, tussen de 35 en de 55% meeromzet per week. Voor versproducten ligt deze meeromzet zelfs tussen de 35 en 70%.

We gaan voor lokaal

We voelen ons solidair met de boeren en de handelaars die vandaag het beste van zichzelf geven om ons te voorzien van lekker eten. Maar liefst 76% van de ondervraagden geeft aan dat ze het belangrijk vinden om tijdens de crisis zoveel mogelijk de lokale handelaars te steunen. 80% geeft aan dat de landbouwsector respect verdient voor de manier waarop deze sector tijdens de crisis blijft zorgen voor ons voedsel. 61% zegt zich nu (nog) meer bewust te zijn van het belang van een sterke inlandse landbouwsector. Tot slot geeft 33% aan nu meer belang te hechten aan de inlandse herkomst van voeding.

Koop bioproducten van bij ons

De cijfers van de studies in opdracht van VLAM tonen aan dat de Belgen vaker in de potten roeren, vers koken en vaker kiezen voor lokale biovoeding. Wil je meer weten over biologische voeding surf dan naar www.allesoverbio.be.

Onderzoeksmethodes

De studie is gebaseerd op een bundeling van onderzoeken in opdracht van VLAM:

- Kwalitatief onderzoek en kwantitatief onderzoek i.s.m. InSites Consulting en IVox bij een steekproef van respectievelijk 100 Vlaamse respondenten en 1000 Belgische respondenten.

– Een onderzoek naar het totale verbruik (thuis en buitenshuis) in België tijdens het eerste trimester van 2020 in samenwerking met iVox. Hier ging het in het eerste trimester over 1820 respondenten.

- Gegevens over het thuisverbruik bijeen panel van 6 000 Belgische respondenten, opgemeten door GfK Belgium