Genieten staat helemaal centraal in nieuwe kaascampagne

Op 5 oktober lanceert VLAM een nieuwe kaascampagne met als slogan ‘Onze kleine momenten. Gróóts met Kazen van bij ons.’ De campagne toont dat Belgische kaas van de dagdagelijkse kaasmomentjes kleine genietmomentjes maakt.

Beeld van de tv-spot

De nieuwe kaascampagne speelt in op onze Belgische gewoonten en brengt de dagdagelijkse kaasmomentjes in beeld onder de slogan ‘Onze kleine momenten. Gróóts met Kazen van bij ons.’. De campagne wordt gevoerd op tv, online en op de verkooppunten.

Kaasmomentjes om van te smullen

De tv-spot brengt heerlijke alledaagse kaasmomentjes heroïsch in beeld met volgende klassiekers: een croque na een voetbalmatch, een portie gemengd op een terrastafeltje van een wielercafé, een pistolet met kaas op een zondagmorgen en een bruine boterham met kaas in de brooddoos van een werkman.

De eerste campagnegolf loopt van 5 tot 25 oktober, de tweede van 9 tot 22 november. De spot is te zien op de zenders één, VTM 1, VTM 2, VTM 3, VTM 4, Vier, Vijf, Zes, Discovery Channel en TLC. Korte versies die telkens focussen op één kaasmoment worden online ingezet. Berichten op sociale media versterken de campagne en doen zin krijgen in kazen van bij ons.

Affiches van de verschillende kaasmomenten in de buurt van winkels van Carrefour, Delhaize en Colruyt én instore radiospots zorgen ervoor dat de campagne ook leeft op de verkooppunten.

Belgen zijn kaasliefhebbers. Enkele cijfers

Kaas is een klassieker in de voeding van de Belg. Belgen zijn Europees gezien gemiddelde kaaseters met een thuisverbruik van ongeveer 12 kg per capita. In 2019 kwamen we uit op 11,5 kg per capita. Onze voorkeur gaat uit naar harde kazen. Die zijn goed voor 53% van het gekochte volume.

Belgische kazen hadden in 2019 een volumeaandeel van 15,5% en een omzetaandeel van 20,3% in het totale thuisverbruik van kaas. In Vlaanderen ligt het aandeel iets hoger.

Vooral bij halfharde kazen met korst staan de Belgische kazen sterk en ze winnen daar ook de laatste drie jaar telkens wat aandeel, tot een volumeaandeel van 54% in 2019.

Belgische kazen hebben het grootste volumeaandeel binnen de speciaalzaken. Hier is 43% van het verkochte kaasvolume van Belgische makelij. In hard discount bedroeg dit 9% in 2019.

De term ‘kazen van bij ons’ is goed ingeburgerd bij de Vlaming, met een naamsbekendheid van maar liefst 95% en een logobekendheid van 88%. Belgische kazen positioneren zich mooi tussen de alledaagse Nederlandse kazen en de veelzijdige Franse kazen. De Vlaming weet immers dat er ook binnen Belgische kazen een groot en divers aanbod is aan kwaliteitsvolle en karaktervolle kazen, die passen bij een gezellige sfeer.

Logo kazen van bij ons