Fast ’n Good: ruil je lege fastfood packs in voor gratis groentesnacks

Hoewel wij Belgen wekelijks groenten kopen, krijgen we niet alle dagen onze portie binnen. Maar liefst 43% van de Vlaamse millennials (18-34 jarigen) gaf in 2020 aan niet dagelijks groenten te eten. Met de campagne Vegetables Are The New Sneakers moedigt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) deze groep aan om meer groenten te eten. Dit jaar pakt VLAM uit met Fast ’n Good, een actie waarbij je gratis jouw lege fastfoodverpakking kan inruilen voor een verse, gevarieerde groentebox. Het doel? Jonge starters bewust maken van het belang van gezonde, lekkere groenten en vooral: hoe ze eenvoudig te bereiden. Zo geniet de millennial van een gezonde aanvulling op zijn bestaand voedingspatroon, zonder afscheid te nemen van de afhaalpizza.

Het campagnebeeld van de nieuwe groentecampagne Fast ‘n Good.

De millennial: wat past er in zijn groentekraam?

Maar liefst 43% van de Vlamingen tussen 18 en 34 jaar gaf in 2020 aan niet dagelijks groenten te eten. Millennials scoren daarmee een stuk lager dan 55-64 jarigen, waarvan 34% aangeeft ze niet dagelijks te eten. Wanneer jongeren ’hotel mama’ verlaten en hun eigen potje moeten koken, passen groenten niet altijd in hun drukke agenda. Hoewel deze doelgroep wel beseft dat groenten gezond en smaakvol zijn, is er toch nog vaak de perceptie dat het bereiden van groenten tijdrovend is. Ook het gebrek aan inspiratie en kennis blijkt een grote drempel te zijn.

Deze leeftijdscategorie kent vaak slechts een beperkt aantal groenten en weet niet altijd hoe ze die klaar kan maken. Daarnaast moeten groenten makkelijk te bereiden zijn en mag het kookproces niet te lang duren. Bovendien geeft het minder toegankelijke imago van groenten de millennial soms weinig kookinspiratie. Dat is uiteraard buiten VLAM gerekend.

Vegetables Are The New Sneakers: een voedzame ruildeal

Om jonge starters deze drempels te laten overwinnen en het imago van groenten een smakelijke reboost te geven, lanceerde VLAM in 2019 ‘Vegetables Are The New Sneakers’. Een campagne boordevol lekkere recepten en slimme groentehacks om hen te inspireren. Dit jaar gaat VLAM nog een stapje verder met de groenteactie: Fast ‘n Good. In ruil voor je fastfoodverpakking krijg je een box vol groenten en receptinspiratie. Het is een opstapje om aan te tonen dat groenten eten geen gedoe hoeft te zijn.

Gezond fastfood

Fast ’n wat? Breng op 10 en 11 juli jouw lege fastfoodverpakking binnen in de pop-up shop in Ray Gent of tussen 12 en 16 juli bij een van de marktkramen in Brugge, Hasselt, Mechelen en Antwerpen. In ruil ontvang je een groentebox, vol met alle ingrediënten die je nodig hebt om een heerlijk gevulde paprika te bereiden. Daarnaast ontvang je ook nog een receptenfiche en een link naar de webpagina, met nog meer inspirerende groenterecepten. Inspiratie troef voor avonden zalig groentjes smullen. Even eenvoudig, maar gezonder en misschien zelfs lekkerder dan fastfood?

EUROPESE STEUN

De campagne van VLAM kadert in een informatie- en promotieprogramma met Europese cofinanciering. Het programma loopt drie jaar (2019 – 2021) en wordt mede uitgevoerd door Duitse partner Bundesvereinigung der Erzeugerorganisationen für Obst und Gemüse e.V. (BVEO) met als doel de consumptie van verse groenten in België (Vlaanderen) en Duitsland te verhogen bij 20 tot 34-jarigen. Voor meer info kijk op Vegetables Are The New Sneakers.

Powered by Europe. Een groentecampagne met de steun van Europa.