VLAM tackelt corona & Brexit met krachtig relanceplan

Nu de economie opnieuw opleeft, trekt VLAM alle registers open. De marketingorganisatie maakt een extra budget vrij van 2,5 miljoen euro en investeert dit in een stevig relanceplan voor de producten van bij ons. Met deze bijkomende initiatieven richt VLAM zich op consumenten en professionelen in zowel binnen- als buitenland.

www.freshfrombelgium.com

Buitenlands relanceplan focust op beurzen, communicatie en markttoegang

De exportmissies kregen het tijdens corona het hardste te verduren. Om de overgang naar echte bijeenkomsten veilig én succesvol te maken, zal VLAM extra inzetten op de eerstkomende beursdeelnames die het organiseert voor exportbedrijven, zoals Anuga, Fruit Attraction, Fruit Logistica en IPM Essen. De standoppervlaktes vergroten waar mogelijk en ook de communicatie over de Vlaamse aanwezigheid op de beurzen wordt versterkt. Dit gebeurt via vakbladen, nieuwsbrieven en sinds kort ook via het professionele netwerkplatform LinkedIn, waar de exportcommunicatie gebundeld verloopt via de pagina van Freshfrombelgium. Verder staan missies naar het VK op de agenda en specifiek voor de ondersteuning van de vleesexport werkt VLAM ook aan een betere markttoegang, bijvoorbeeld op enkele Aziatische markten die na AVP nog steeds niet heropend werden.

Binnenlandse acties focussen op consument, horeca en retail

Ook op de binnenlandse markt heeft VLAM een gezamenlijk relanceplan klaar. De verschillende productgroepen van VLAM leggen immers een budget bij elkaar om een overkoepelend project uit te werken. Enerzijds zal in de eindejaarsperiode, de populairste zoekperiode voor culinaire inspiratie, het platform lekkervanbijons.be extra gepromoot worden. Tegen dan wordt de hele website vernieuwd en wil VLAM de nieuwe mogelijkheden op de site goed in de kijker zetten. Daarnaast zal VLAM een innovatief subsidieproject indienen, zodat dankzij een hefboomeffect de impact van de middelen vergroot.

Daarnaast voorziet het relanceplan ook in specifieke productpromotie. Zo wordt voor varkensvlees de samenwerking met retail versterkt, staat een campagne met focus op smaak, vakmanschap en lokale productie op de planning en zal een duurzaamheidsmedewerker binnen VLAM de sectorinitiatieven verbinden en beter zichtbaar maken. Ook komen er extra inspanningen naar hotelscholen rond varkensvlees en aardappelen. Workshops moeten de chefs van de toekomst inspireren om vaker én creatiever deze producten van bij ons het menu te plaatsen. In de zuivelsector loopt de Europese melkcampagne ten einde. Deze campagne scoorde zeer goed, waardoor de sectorgroep besliste om deze toch nog te laten verderlopen, ook zonder subsidies.
De sierteeltsector werkt dan weer volop aan een eigen tv-programma voor tuinliefhebbers. In het najaar 2022 zal dit op VTM te zien zijn. En de verkoop in de korte keten tot slot deed het tijdens corona zeer goed. VLAM wil deze groei verder ondersteunen met de vernieuwing van de website rechtvanbijdeboer.be, die voortaan ook geïntegreerd wordt in de nieuwe kookwebsite van lekkervanbijons.be.