Mei, maand van de lokale voeding

In mei versterkt VLAM zijn communicatie over lokale voeding. Immers, samen met tal van partnerorganisaties roept het mei opnieuw uit tot ‘Maand van de lokale voeding’. De aandacht, informatie en appreciatie voor en over de producten van bij ons en het vakmanschap dat erachter schuilt worden aangescherpt.

Zowel via sociale media, als via onlineadvertenties, video’s en recepten op de populaire website www.lekkervanbijons.be gaat de aandacht in mei volledig naar het lokale lekkers. En uiteraard komen lokale boeren en fabrikanten hierbij aan het woord. Het rijke pallet van onze Vlaamse agrovoedingssector passeert de revue. Ook de kanalen van www.streekproduct.be en www.rechtvanbijdeboer.be spelen deze feestmaand uit. Dat de Week van de Korte Keten (13 – 21 mei) in mei valt, is uiteraard meegenomen. Consumenten kunnen de producenten achter al dat lekkers van dichtbij ontdekken en het verhaal achter de producten proeven.

Het startschot voor de feestmaand werd gegeven door minister van Landbouw Jo Brouns in een pop-up serre op de parking van Carrefour Market Bocholt. Buurtsuper, ook partner van Maand van de lokale voeding, toonde er dat supermarkten ook kiezen voor producten uit de eigen streek omdat “Wat je recht van bij de boer koopt, altijd supervers is en in het seizoen.” (dixit Luc Ardies, gedelegeerd bestuurder van Buurtsuper.be). Jo Brouns: “Lokale verhalen leveren een meerwaarde op. Ik geloof enorm dat mensen op zoek zijn naar die lokale verbondenheid.”

Dat er belangstelling is voor producten van eigen bodem blijkt eveneens uit marktonderzoek van VLAM. Filip Fontaine, CEO VLAM: “Meer dan de helft van de consumenten kiest bewust voor een winkel waar lokale producten beschikbaar zijn. De vraag en behoefte is er dus zeker.”

Filip Fontaine en Jo Brouns

Ben je een speler in de voedselketen en kies je ook voor lokaal lekkers? Word ambassadeur Lekker van bij ons en toon dat je fier bent op onze inlandse producten. Meer info op vlam.be/voedsel verbindt boer en burger . Na inschrijving krijg je gratis toegang tot de digitale toolkit.

Samen maken van we van mei een maand waarin het een vanzelfsprekendheid wordt om met lokale voeding aan de slag te gaan. We dragen het uit met de hashtag #lekkerlokaal.