Back to basics in de keuken in coronatijd

De coronacrisis heeft een impact op wat we eten. Dat is niet meer dan logisch gezien we met z’n allen veel meer thuis zijn. Kwalitatief en kwantitatief onderzoek van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) toont het effect nu ook zwart op wit aan. Het onderzoek is een bundeling van verschillende studies in opdracht van VLAM door het onderzoeksbureau InSites Consulting, iVox en GfK. Het toont aan dat de Belgen vandaag meer achter de potten staan en dan vooral kiezen voor eerder traditioneel samengestelde maaltijden. Producten die vaak buitenshuis gegeten worden, zoals frieten, vleessnacks en pizza, worden minder aangekocht. Producten die vaker thuis gegeten worden zoals aardappelen, brood en kaas zitten dan weer in de lift. Bovendien doen mensen hun aankopen in minder aankoopbeurten en kiezen ze meer voor binnenlandse producten en voor steun aan onze boeren.

Terug naar de klassiekers en liefst van eigen bodem.
Het onderzoek wijst uit dat thuisverbruik sterk aan belang wint. Op een gemiddelde dag tijdens de coronacrisis eet 86% een zelfbereide warme maaltijd in vergelijking met 72% voor de crisis. Take away & home delivery dalen van 7% naar 4% en slagen er dus niet in het wegvallen van het buitenshuisverbruik te compenseren.

Meer mensen koken zelf en zijn vaker online op zoek naar kookinspiratie. Omdat we vaker zelf koken, stijgt bovendien het verbruik van de zogenaamde klassieke driecomponentenmaaltijd. Concreet betekent dit: aardappelen met groenten en vis of vlees. Maar liefst 17% van de ondervraagden uit de iVox-studie geeft aan vandaag te kiezen voor meer traditionele Belgische gerechten.

We gaan voor lokaal
We voelen ons solidair met de boeren en de handelaars die vandaag het beste van zichzelf geven om ons te voorzien van lekker eten. Maar liefst 76% van de ondervraagden geeft aan dat ze het belangrijk vinden om tijdens de crisis zoveel mogelijk de lokale handelaars te steunen. 80% geeft aan dat de landbouwsector respect verdient voor de manier waarop deze sector tijdens de crisis blijft zorgen voor ons voedsel. 61% zegt zich nu (nog) meer bewust te zijn van het belang van een sterke inlandse landbouwsector. Tot slot geeft 33% aan nu meer belang te hechten aan de inlandse herkomst van voeding.

We shoppen minder vaak maar kopen meer
De angst om besmet te raken zit er goed in. Dat heeft ook een effect op hoe we winkelen. We gaan minder vaak naar de winkel en kopen per keer grotere hoeveelheden aan. Het onderzoek wijst uit dat Belgen met de grotere aankopen hun gedrag niet beschouwen als hamsteren, maar wel genoeg voorraad willen inslaan om een week door te komen. 32% van de bevraagden geeft aan vaker te kiezen voor producten die langer houdbaar blijven. We kopen vaker diepvriesgroenten of groenten in blik of bokaal, verpakt vlees en eieren. Maar ook de verse producten zitten in de lift. Zo noteren we sinds 9 maart gemiddeld een wekelijks volumestijging in de aankopen van verse aardappelen en aardappelproducten met 24%, van eieren met 24%, van zuivel met 20%, van verse groenten met 19%, van vers vlees en gevogelte met 17%, met voor de meeste versproducten een piek tijdens week 11 en week 12 van de crisis.

Aardappelen, brood en zuivel blijken winnaars, frieten verliezers.
We noteren een stijging in de aankopen van verse voeding, die gedeeltelijk te verklaren is door het wegvallen van het buitenshuisverbruik, maar het onderzoek wijst ook uit dat er wat verschuivingen zijn in wat er in totaliteit aangekocht en klaargemaakt wordt. Waar voor de crisis 28% van de bevraagden aangaven op een gemiddelde weekdag gekookte aardappelen te eten, doet 36% dat tijdens de crisis.

Ons frietje met frikandel of vleeskroket eten we liever in de frituur dan thuis. Daar waar op een gemiddelde weekdag voor de crisis 27% aangaf te kiezen voor frietjes, doet nu nog 18% dit tijdens de lockdown. Ook het verbruik van vleessnacks kent een beduidende daling van 8% voor de crisis naar 3% tijdens de crisis.

Belgen kiezen ten slotte vaker voor ontbijtgranen en boterhammen met sneetjes kaas, smeerkaas of boter.

Inspiratie
Alle kookplatformen boomen. Lekkervanbijons.be, gespecialiseerd in recepten met producten van eigen bodem, ziet het bezoekersaantal met 40% stijgen, net geen anderhalf miljoen Vlamingen gingen er sinds de start van lockdown al op zoek naar kookideeën. Kindvriendelijke en eenvoudige recepten zoals pannenkoeken, een zachtgekookt eitje of varkenshaasje in de oven zijn de grote winnaars.

Oproep: koop de producten van bij ons
De cijfers van de studies in opdracht van VLAM tonen aan dat de Belgen vaker in de potten roeren, vers koken en vaker kiezen voor lokale voeding. Hier bundelen we de speciaalzaken die momenteel geopend zijn. Daarmee willen we iedereen aanmoedigen om te blijven kiezen voor lekkers van bij ons om zo onze landbouwers een hart onder de riem te blijven steken.

Onderzoeksmethodes
De studie is gebaseerd op een bundeling van onderzoeken in opdracht van VLAM:
- Kwalitatief onderzoek en kwantitatief onderzoek i.s.m. InSites Consulting en IVox bij een steekproef van respectievelijk 100 Vlaamse respondenten en 1000 Belgische respondenten.
– Een onderzoek naar het totale verbruik (thuis en buitenshuis) in België tijdens het eerste trimester van 2020 in samenwerking met iVox. Hier ging het in het eerste trimester over 1820 respondenten.
- Gegevens over het thuisverbruik bijeen panel van 6000 Belgische respondenten, opgemeten door GfK Belgium

 

Download documenten