31% van de Vlamingen denkt dat Pink Lady Belgisch is

VLAM lanceert een campagne om Vlaamse gezinnen de reflex bij te brengen om voor appelen en peren van eigen bodem te kiezen. Via radio, online video’s en op het winkelpunt wordt de Vlaming er op attent gemaakt dat fruit van bij ons lokaal, kraakvers en gewoon écht lekker is.

Hoewel de appel al jarenlang de meest gegeten fruitsoort is in Vlaanderen, weten we er bitter weinig over. Van Jonagold bijvoorbeeld weet 17% van de Vlamingen niet dat hij Belgisch is en 31% denkt ten onrechte dat Pink Lady uit een Belgische boomgaard komt. Nog droeviger is dat slechts de helft van de Vlamingen kan vertellen wanneer het seizoen van appel en peer start.
“Dit zijn opmerkelijke bevindingen als je weet dat 46% aangeeft dat het land van herkomst belangrijk is bij de aankoop van fruit. We zijn ook overtuigd van de kwaliteit van het inlandse fruit”, stelt Liliane Driesen, woordvoerder van VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing).

Appels en peren van bij ons
VLAM wil de Vlaming een chauvinistische reflex aanleren als het over hardfruit gaat en lanceert daarom deze nieuwe campagne. De campagne heeft als boodschap “Koop je appels of peren, kies dan voor ‘van bij ons’!” Liliane Driesen, woordvoerder VLAM: ‘Zo creëren we meer bewustzijn over de herkomst van het hardfruit en stimuleren we de fierheid voor het fruit van bij ons. We geven de consument bovendien goesting en inspiratie om fruit van hier te kopen.’

Vanaf oktober kan je de goedgemutste Fons op je radio horen. Ook tijdens het winkelen of het online scrollen overtuigt Fons je om voor Belgisch fruit te kiezen. Want met fruit van hier steun je de lokale economie, het is kraakvers en echt lekker!

De campagne ‘Denk aan Fons van fruit van bij ons’ wordt gefinancierd door de Vlaamse fruittelers (via de promotiefondsen fruit van VLAM) en de Vlaamse overheid.

In bijlage: Cijfers en toelichting over het verbruik van fruit in Vlaanderen

 

Download documenten