Easy, yummy, fresh en funky: dat is de nieuwste groentecampagne van VLAM

Groenten blenden met Mister Easy of veggies on the go? Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat op de website vegetablesarethenewsneakers.eu. De website maakt deel uit van een online campagne van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Het doel is jongeren aan te moedigen om meer groenten te eten. Dat is hoognodig, want 97% van de millennials eet nog te weinig groenten.

45% VAN DE JONGEREN EET NIET ELKE DAG VERSE GROENTEN
Uit cijfers van VLAM[1] (2018) blijkt dat maar liefst 45% van de alleenwonende 18- tot 30-jarigen niet elke dag verse groenten eet. Uit een onderzoek van 2019[2] blijkt dat millennials groenten nochtans lekker én gezond vinden. Het probleem is dat ze vinden dat groenten niet passen in hun drukke agenda. Ze vinden groenten bereiden tijdrovend en ook de grote hoeveelheden (zoals bloemkool) vinden ze niet handig. VLAM wil met de tweede golf van de campagne bewijzen dat groenten easy, yummy, fresh en funky zijn.

15 KORTE EN ZINNENPRIKKELENDE VIDEO’S

Met de campagne ‘Vegetables are the new sneakers’ wil VLAM millennials inspireren zodat ze vaker kiezen voor groenten. Er zullen 15 korte video’s worden ingezet die VLAM op verschillende digitale platformen zoals YouTube, Snapchat, Instagram, Facebook en Spotify zal tonen. Het zijn dé kanalen waarop jongeren vandaag voornamelijk actief zijn. De campagne is heel gericht opgesteld. Alleen 20- tot 30-jarigen zullen de filmpjes te zien krijgen.

#LEKKERINUWKOT
De campagne gaat live in volle Coronacrisis. “We hebben er bewust voor gekozen om de campagne toch te lanceren,” aldus Thaïs Mees, projectcoördinator Groenten en Fruit bij VLAM. “We gaan ervanuit dat veel millennials nu meer tijd hebben omdat ze veel thuis zitten en hun sociale en overdrukke agenda ook ineens verplicht leeg is. Dat zorgt ervoor dat ze meer gaan koken en ook graag gezonder willen eten. Met onze campagne hopen we hen inspiratie te geven om lekker én gemakkelijk met veel groenten te koken. VLAM lanceerde eerder al #lekkerinuwkot waarmee we gezinnen willen inspireren met lekkere gerechtjes. Ook daar zien we aan onze cijfers dat het concept een schot in de roos is.”

vegetablesarethenewsneakers

· [1] VLAM. VLAM-tracking (2018), onderzoek door iVox bij 500 Vlaamse VVA’s 18-64 jaar in opdracht van VLAM

· [2] VLAM. VLAM-tracking (2019), onderzoek door Ipsos naar eetgewoontes bij jonge VVA’s (<30 jaar) in opdracht van VLAM