Trendrapport: Vlaming kiest voor pure en lokale voeding

• 42% van de Vlamingen opteert voor gerechten op basis van pure producten. 43% geeft aan hier in de toekomst steeds meer voor te zullen kiezen.

• Ook lokale producten zijn aan een opmars bezig: 52% van de Vlamingen geeft aan dat ze lokale productie belangrijk vinden bij de aankoop van verse voeding.

Ter gelegenheid van Wereldmelkdag publiceert VLAM een trendrapport dat de voornaamste bewegingen in consumentenvoorkeuren voor zuivel aangeeft. Opvallend: de COVID-19-pandemie versnelde enkele trends waardoor pure en lokale voeding aan belang wonnen. De Vlaamse consument heeft steeds meer aandacht voor gezonde voeding en de mogelijke gezondheidsvoordelen van pure producten, zoals zuivelproducten natuur. Daarnaast heeft de consument ook een hernieuwde interesse in de korte keten, waarin de lokale economie centraal staat. Hier een overzicht van de voornaamste vaststellingen.

Vlamingen grijpen terug naar pure en lokale voeding

Consumenten kiezen steeds vaker voor pure basisproducten die zo min mogelijk bewerkt zijn en zo weinig mogelijk toevoegingen bevatten. In 2020 gaven 2 op de 5 Vlamingen (42%) aan dat ze opteren voor gerechten op basis van pure producten, in vergelijking met ongeveer 1 op de 3 (36%) in 2015. 2 op 5 Vlamingen (43%) geven daarnaast aan hier in de toekomst meer voor te zullen kiezen1.

De Vlaming hechtte daarnaast nog nooit zoveel waarde aan lokale producten2. Zo verkiest twee derde van de Belgische bevolking (65%) Belgische zuivelproducten. In 2014 gaven 2 op de 5 Belgen (41%) aan belang te hechten aan de lokale productie van voedingsproducten bij hun aankoop. In 2020 groeide dit aantal al naar 1 op 2 (52%)1. Direct gevolg hiervan is de rechtstreekse verkoop bij de boer die de hoogte ingaat. De omzet van hoevewinkels en boerenmarkten voor verse voeding steeg in België in 2020 bijgevolg ook met 36%2.

De herlancering van yoghurt

Consumenten hechten steeds meer belang aan een gezond immuunsysteem. Dat wordt mee ondersteund door een gezonde, volwaardige en gevarieerde voeding. Zuivelproducten zijn nutriëntrijk3 en dragen zo bij tot een gezonde voeding voor een goede gezondheid. De Hoge Gezondheidsraad raadt aan om dagelijks tussen 250 en 500 ml melk en melkproducten te consumeren4.

Ook de darmgezondheid en de rol van het darmmicrobioom5 winnen in dit kader aan belangstelling. Een vezelrijke, gezonde voeding primeert maar gefermenteerde zuivelproducten kunnen dankzij de aanwezigheid van bepaalde micro-organismen, waaronder specifieke melkzuurbacteriën (probiotica), ook helpen. Yoghurt is beter verteerbaar en fermentatie draagt bij tot de vrijstelling van bepaalde bioactieve componenten met potentiële gezondheidsvoorsdelen6. Ongeveer 1 op 2 Belgen (49%) zegt zo nu al meerdere keren per week yoghurt te eten1.

Zuivel, een dankbaar basisproduct

Zuivel is en blijft erg populair bij Vlamingen. Zuivelproducten maken volgens een ruime meerderheid onder hen onmiskenbaar deel uit van onze eetcultuur (86%), en zullen dat in de toekomst ook blijven doen (80%). Meer dan 7 op de 10 Vlamingen geven aan moeilijk zonder zuivel te kunnen (72%). Melk wordt door de meeste Vlamingen nog steeds gezien als een basisproduct dat je steeds in huis moet hebben (80%)1.

Zuivel wordt regelmatig gebruikt in Vlaamse huishoudens: een Vlaming gebruikt gemiddeld 3,9 keer per dag een zuivelproduct. De 5 vaakst gebruikte zuiveltoepassingen zijn bakboter, smeerboter, melk in koffie, kaas en yoghurt. Vlamingen vinden zuivel vooral veelzijdig (92%), lekker (88%), kwaliteitsvol (87%) en gezond (84%). Daarnaast worden zuivelproducten door ruim acht op tien Vlamingen (82%) als natuurlijke en authentieke producten beschouwd die voor iedereen (74%) zijn. 3 op 5 Vlamingen (62%) zeggen bovendien dat zuivel consumeren gelijk staat aan genieten1.

Van late night snacking tot intuitive eating

Een glas melk voor het slapengaan om een betere nachtrust te hebben past men al lang wereldwijd toe. Koemelk bevat van nature tryptofaan, een essentieel aminozuur en voorloper van serotonine. Serotonine wordt verder omgezet tot melatonine, een neurotransmitter die ons slaapgevoel vergroot. In combinatie met een koolhydraatbron (zoals honing of een banaan) zou tryptofaan nog beter worden opgenomen. Of melk hierdoor ook echt als een slaapmutsje werkt, is niet bewezen. Een kop warme melk voor het slapengaan kan echter ook op een andere manier helpen. Bijvoorbeeld omdat je er de tijd voor neemt, het je gedachten verzet en je helpt ontspannen7.

Daarnaast zien we dat een wereldwijde pandemie de consument bewuster heeft gemaakt over het belang van voeding voor de fysieke en mentale gezondheid8. Dit heeft er mede voor gezorgd dat trends zoals ‘intermittent fasting’ ook plaatsmaken voor ‘intuitive eating’, wat neerkomt op simpelweg gevarieerd en gezond eten op de momenten dat jouw lichaam hiernaar vraagt9,10.

Lees het volledige trendrapport via https://www.allesoverzuivel.be/nieuws/wereldmelkdag-2021-de-vlaming-houdt-van-lokale-en-pure-zuivelproducten.

Meer informatie over zuivel via https://www.allesoverzuivel.be/.

Bronnen:
1 Zuiveltracking 2021 (online kwantitatief onderzoek bij 600 Vlamingen 18+, met een focus op 18 tot 30-jarigen, door iVox in opdracht van VLAM).

2 Consumer insights voor zuivel. (2021, maart). VLAM.

3 NICE. (2021). Melk en melkproducten. https://www.nice-info.be/voedingsmiddelen/melk-en-melkproducten

4 NICE. (2021). Hoeveel melk en melkproducten per dag? https://www.nice-info.be/voedingsmiddelen/melk-en-melkproducten/hoeveel-melk-en-melkproducten-per-dag#:%7E:text=Wat%20is%20de%20aanbevolen%20hoeveelheid,karnemelk%20en%20kaas)%20per%20dag

5 NICE. (2021). Het microbioom: sleutel tot gezondheid. https://www.nice-info.be/nutrinews/het-microbioom-sleutel-tot-gezondheid

6 Gezondheid.be. (2021, januari). Hoe gezond is gefermenteerde voeding? https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=29637

7 Lekker Van Bij Ons. (2020, 3 december). Getest en goedgekeurd: 5x slaapmutsjes met melk. https://www.lekkervanbijons.be/melk/warme-melk-voor-het-slapen-gaan

8 Passport. (2019, juli). Dairy & Beyond: Opportunities in Gut Health. Euromonitor International. https://cmi.interpublic.com/download/18204/160137/0/0/0/1619688276/Opportunities_in_Gut_Health_Dairy_and_Beyond.pdf

9 Passport. (2020, juli). Functional Food and Growing Importance of Labelling. Euromonitor International. https://cmi.interpublic.com/download/18204/161164/0/0/0/1620202525/Functional_Food_and_Growing_Importance_of_Labelling_July+2020.pdf

10 Landsverk, G. (2020, 21 januari). “Intuitive eating” is on the rise, and experts say it’s because people are fed up with diet culture. Insider. https://www.insider.com/what-is-intuitive-eating-does-it-work-2020-1#:%7E:text=Intuitive%20eating%20refers%20to%20a,like%20calorie%2Dcounting%20or%20aesthetics.