Belg geniet van een stukje vlees van bij ons, maar wisselt regelmatig af met gevogelte, vis en vegetarisch.

Vlees blijft een belangrijke plaats innemen in het voedingspatroon van de Belg. Vrijwel alle Belgische gezinnen (97%) zetten vlees op het menu. Het thuisverbruik van vers vlees daalde in 2018 lichtjes van 17,5 kg per capita naar 17,2 kg. De Belg blijft regelmatig, maar met mate, genieten van een stukje vlees omwille van de smaak, zijn eetgewoonten en de voedingswaarde van vlees. De herkomst van vlees wint aan belang als aankoopcriterium en vlees van bij ons heeft de voorkeur van 97% van de Belgen die belang hechten aan herkomst.
Deze bevindingen volgen uit onderzoek dat GfK Belgium en iVox uitvoerden in opdracht van VLAM.

Gemiddelde Belg kocht 17,2 kg vers vlees in 2018
GfK Belgium houdt in opdracht van VLAM de aankopen voor thuisverbruik bij van 5.000 Belgische gezinnen, die een representatieve steekproef vormen van de Belgische bevolking. Hieruit blijkt dat vrijwel alle Belgische gezinnen (97%) wel eens vlees (varkensvlees, rundvlees, kalfsvlees, lamsvlees, schapenvlees en paardenvlees) kopen om thuis te consumeren. Dit percentage blijft de laatste jaren quasi onveranderd. De aankoopfrequentie van een doorsneegezin daalde wel van 44 keer per jaar in 2014 naar 39 keer in 2018. Dit is gedeeltelijk een gevolg van het dalend aantal shoppingtrips van de Belg: we winkelen minder vaak, maar kopen meer per winkelbezoek (one-stop-shopping). Ook bij vlees zien we een lichte stijging in het volume per aankoop, maar onvoldoende om het dalend aantal aankoopmomenten te compenseren. Hierdoor daalde het thuisverbruik van vers vlees van 19,9 kg per capita in 2014 tot 17,5 kg per capita in 2017. In 2018 bleef de daling beperkt en landde het thuisverbruik van vers vlees op 17,2 kg per capita.
Dit thuisverbruik is goed voor ¾ van de totale verbruik van vlees. Het buitenshuisverbruik (horeca, catering, …), dat dus ¼ van het totale vleesverbruik voor zijn rekening neemt, steeg in zijn totaliteit (dus ruimer dan enkel vlees) in 2018 met 6% in bestedingen en met 8% in bezoeken (Bron: Food Service Alliance).

Vlees behoudt belangrijke plaats in eetgewoonten maar Belg varieert
In januari 2019 polsten we via het marktonderzoeksbureau iVox naar de eetfrequentie van deze categorie. In dit onderzoek wordt ‘vlees’ gezien als de som van rood vlees (varkensvlees, rundvlees, kalfsvlees, lamsvlees, schapenvlees en paardenvlees) en gevogelte, dit in tegenstelling tot het onderzoek over de gezinsaankopen van GfK Belgium die rood vlees en gevogelte als aparte groepen beschouwt. Uit het onderzoek van iVox blijkt dat vlees een belangrijke plaats blijft innemen in de eetgewoonten van de Belg, maar dat het merendeel van de Belgen dit voldoende afwisselt met vis en vegetarisch. 72% verklaart 1 à 5 keer per week vlees te eten, 21% eet vaker vlees en 7% minder vaak of nooit. Vis, week- en schaaldieren komen bij veel Belgen 1 keer per week op het menu. 18% van de Belgen eet minstens wekelijks een vegetarische vleesvanger en 33% eet minstens wekelijks een maaltijd zonder vlees, vis of de typische vegetarische vleesvangers.

Smaak, gewoonte en voedzaamheid belangrijkste drivers voor vleesverbruik
Vlees blijft dus een belangrijke plaats op het bord van de Belg innemen. De belangrijkste redenen waarom de Belg vaak vlees eet, zijn volgens het onderzoek van iVox:
• De smaak: een Belg vindt vlees lekker en wil het daarom graag regelmatig eten.
(77% houdt van de smaak van vlees)
• Vlees hoort sterk bij onze Belgische eetcultuur: we zijn opgevoed met een stukje vlees en trekken dit door in onze latere eetgewoontes. Als er geen vlees op zijn bord ligt, dan krijgt de Belg al gauw het gevoel dat het evenwicht zoek is op zijn bord en de maaltijd niet compleet is.
(84% vindt dat vlees deel uitmaakt van onze Belgische eetcultuur)
• Omdat de Belg vlees voedzaam, energierijk en verzadigend vindt.
(73% erkent dat vlees allerlei voedingsstoffen bevat die we nodig hebben zoals eiwitten, vitaminen en mineralen)
• Vlees is makkelijk en gekender om te kopen en te bereiden.
• Binnen vlees kan je eindeloos variëren zodat je het bijna elke dag kan eten zonder het gevoel te hebben dat je een eentonig eetpatroon hebt.

Herkomst wint aan belang bij aankoopkeuze vlees
Een toenemend aantal Belgen hecht belang aan de herkomst van vlees (61 % tegenover 52% in 2013). Van diegenen die belang hechten aan het land van herkomst, heeft 70% een sterke en 27% een lichte voorkeur voor vlees van bij ons. Inlands vlees is vaak goedkoper, streng gecontroleerd, milieuvriendelijker (o.a. minder transport), verser,… Door voor inlands vlees te kiezen wil de Belg de lokale economie steunen. Er is beperkte interesse om buitenlands vlees uit te proberen en slechts 3% geeft aan een voorkeur te hebben voor buitenlands vlees.

Bijgevoegd vindt u de tekst inclusief grafieken.

Download documenten