Belgian fries, universally delicious

De Belgische frietsector verkent voortaan gezamenlijk nieuwe oorden in het snel ontwikkelende Zuidoost-Azië. VLAM coördineert hiertoe een campagne die opgezet werd in samenwerking met Belgapom, APAQ-W en vijf Belgische producenten van diepvriesfriet (Agristo, Bart’s Potato Company, Clarebout, Ecofrost en Mydibel). De Belgian fries kunnen hiervoor rekenen op de steun van Europa, met een subsidie van maar liefst 80%.

Over het project
In september werd de campagne rond Belgian fries op gang getrapt met een deelname aan de vakbeurzen Food & Hotel Thailand in Bangkok (6 – 9 september 2017) en Food & Hotel Maleisië in Kuala Lumpur (26 – 29 september 2017). Tot en met 2019 loopt de campagne in de ASEAN-regio in vijf landen: Filipijnen, Indonesië, Maleisië, Thailand en Vietnam. Deze landen zijn geselecteerd omdat ze een snel groeiende jonge bevolking en een opkomende middenklasse hebben. De acties focussen zich in eerste instantie op B2B-events. Op de beurzen verzorgt VLAM een stand voor de vijf deelnemende bedrijven en kunnen de bezoekers ook de ‘original Belgian fries’ in een Belgisch frietkot degusteren. Cartoonfiguur James Bint is de sympathieke ambassadeur van de Belgische frietjes en wordt in de hele campagne naar voor geschoven.

Food & Hotel Thailand
De eerste actie vond plaats in Bangkok naar aanleiding van de beurs Food & Hotel Thailand, van 6 t.e.m. 9 september. Naast de opvallende ‘Belgian fries’-stand waren ook Duistsland, de VS en Zuid-Afrika vertegenwoordigd met een landenpaviljoen. Vooral het Belgische frietkot bleek een echte publiekstrekker. Dagelijks werden ongeveer 1.000 pakjes friet getrakteerd. De Thaise bezoekers toonden veel interesse in de naar het Thais vertaalde campagnebrochure en voor interessante contacten werd een gift bag gevuld met frietgadgets voorzien. Ook James Bint, recent aangesteld door Z.K.H. Prins Laurent als ambassadeur van de Belgische frietkotcultuur, kon op dit event niet ontbreken. Opnieuw bewees hij zijn aantrekkingskracht voor het nemen van selfies. Op vlak van relevantie van de beurscontacten bleven de deelnemende bedrijven, in tegenstelling tot de bezoekers van het frietkot, echter wat op hun honger zitten.
Donderdagavond 7 september werd er ook, in samenwerking met Flanders Investment & Trade Bangkok, een netwerkevent opgezet in de residentie van de Belgische ambassadeur. Romain Cools verzorgde er een presentatie rond de ‘original Belgian fries’. Vertegenwoordigers van een tiental Thaise aankopers kregen er de kans om de vijf Belgische producenten van diepvriesfriet beter te leren kennen.

Food & Hotel Malaysia
Een tweetal weken later stond reeds de volgende actie op de agenda. Deze keer was Kuala Lumpur aan de beurt, waar opnieuw met een groepsstand werd deelgenomen aan Food & Hotel Malaysia. In tegenstelling tot de gelijknamige beurs in Bangkok konden de vijf deelnemende bedrijven hier wel rekenen op heel wat interessante contacten. Het Belgische frietkot bleek opnieuw een schot in de roos. Naast de beursdeelname werd een diepte-interview ingepland met een food writer van een Maleisisch dagblad met hoge oplage.
Woensdag 27 september, de 2de beursdag, vond een persconferentie plaats die geopend werd door de Belgische Ambassadeur Daniel Dargent. Hij verwelkomde ook de Ambassadeur van de Europese Unie, Maria Castillo-Fernandez. Daarna bracht Romain Cools het verhaal van de Belgische frietkotcultuur en het unieke karakter van de Belgische frieten. De persconferentie kreeg in heel wat dagbladen en websites de nodige aandacht, waarbij The Malaysian Reserve het bericht zelf op de voorpagina plaatste.

Vervolgprogramma 2017 – 2018
Eind november 2017 volgt een derde beursdeelname, deze keer is Indonesië aan de beurt. Op SIAL Interfood Jakarta zullen we opnieuw met een groepsstand en bijhorend frietkot uitpakken. Een persconferentie en deelname aan een door de Belgische ambassade georganiseerd charity event zullen de passage van de ‘original Belgian fries’ in Indonesië niet onopgemerkt laten voorbijgaan.
Het is de bedoeling om, naarmate het project vordert, meer te focussen op consumentenacties. Door events te organiseren in drukbezochte winkelcentra, op de winkelvloer en andere openbare aangelegenheden, willen we Zuidoost-Aziatische consumenten ten volle laten kennismaken met de Belgische frieten. Een campagne op sociale media zal deze consumentenacties ondersteunen. Op B2B-vlak staan in 2018 opnieuw Thailand en Indonesië op het programma, naast nieuwkomers Vietnam en de Filipijnen.

Download documenten