Campagne Belgische frieten in Azië succesvol afgesloten
De deelname aan de vakbeurs Seoul Food & Hotel (11-14 juni 2024) was de laatste actie binnen de driejarige campagne van VLAM voor verwerkte aardappelen in vier landen in Azie (China, Japan, Singapore en Zuid-Korea). De promotieorganisatie is tevreden over wat gerealiseerd werd.
Dankzij EU-cofinanciering kon VLAM drie jaar focussen op vier Aziatische landen (China, Japan, Singapore en Zuid-Korea) voor de promotie van verwerkte aardappelen. De concrete doelstelling van de campagne, die de slogan ‘Belgian fries, from the heart of Europe’ kreeg, was om het marktaandeel van Belgische frieten te verhogen in deze landen en hun imago verder op te bouwen.
Belgische frieten zijn geen onbekende in deze Aziatische regio. Ze worden geassocieerd met goede constante kwaliteit en een mooie gouden kleur. VLAM concentreerde zich op handelsgerichte acties zoals beursdeelnames, sponsorships, samenwerkingen met influencers en advertenties, zowel print als online, om de faam en afzet van Belgische frieten te verhogen.
De keuze voor deze acties is niet toevallig. In Azië is het van groot belang om stap voor stap relaties op te bouwen en persoonlijke contacten te blijven onderhouden. Vandaar dat tijdens het programma, dat startte in januari 2020, werd deelgenomen aan negen beurzen (drie in China, twee in Japan, twee in Singapore en twee in Zuid-Korea). Voor de Belgische exporteurs bood elke deelname kansen om bestaande klanten te ontmoeten en om nieuwe contacten te leggen. Op de stand werden frietjes en andere diepgevroren aardappelproducten met diverse sauzen aangeboden, wat er uiteraard voor zorgde dat de stand kon rekenen op een ruime belangstelling. In het kader van beursdeelnames werden ook influencer-evenementen georganiseerd.
Vakbeurs Seoul Food & Hotel in Seoul mooie afsluiter
De laatste actie binnen het driejarig programma was de deelname aan de vakbeurs Seoul Food & Hotel in Seoul (Zuid-Korea). Deze beurs klokte af op ruim 50.000 professionele bezoekers, niet enkel uit Zuid-Korea zelf, maar uit de zeer brede Aziatische regio.
Tijdens de beurs werden de Belgische producten onder de aandacht gebracht tijdens de ‘Culinary challenge’, een vierdaagse culinaire wedstrijd met ruim 370 deelnemers, waaronder professionele koks en studenten uit Zuid-Korea, Taiwan en Thailand. VLAM richtte er zich ook tot influencers. Ruim 20 influencers waren aanwezig in een van de gezellige bars in de beroemde street-foodstraat van Seoul. Het idee was om te demonstreren hoe Belgische aardappelproducten kunnen worden geïntegreerd in het Koreaanse food & drink-concept “Chimaek”, een combinatie van gebakken kip en bier, die ‘s avonds in veel Zuid-Koreaanse restaurants wordt geserveerd. Foodbloggers brachten hun speciaal ontwikkelde sauzen mee die perfect passen bij onze aardappelproducten.
Acties zorgen voor stijgend exportvolume
Het is geen geheim dat de Belgische frietexport in de lift zit. Zo exporteerde België in 2023 ruim 3,5 miljoen ton aardappelbereidingen, waarvan 81% frieten, naar 179 landen in de wereld. In de strategisch belangrijke Aziatische regio worden frieten steeds populairder. Naar de doellanden van de campagne steeg de Belgische export tussen 2020 en 2023 met 28% naar Japan, met 182% naar Singapore en met 152% naar Korea. Onze afzet naar China is eerder dalend, mede omdat China zelf een grotere leverancier wordt, wat het belang van onze aanwezigheid op de Aziatische markten onderstreept.