Erik Boterdaele is Belgisch sierteler van het jaar

Erik Boterdaele, zaakvoerder van de gelijknamige Bloemisterij, mag zich sinds 13 december Belgisch sierteler van het jaar noemen. De jury loofde vooral zijn doorgedreven inzet op gebied van duurzaamheid en kwaliteit. Dankzij recente investeringen en samenwerkingen met andere familiebedrijven bewijst dit familiebedrijf bovendien zeer toekomstgericht te werken.

Erik Boterdaele nam in 2000 het bedrijf over van zijn vader en teelt vooral Hebe Addenda, Aucuba en Euonymus in grotere maten. Op de 1 ha serre en 3 ha openlucht kweekt hij jaarlijks 500.000 planten per jaar, die vooral bestemd zijn voor Belgische en Nederlandse groothandels, tuincentra, cash & carry’s en ook afgenomen worden door klanten in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

‘Milieu is onze business’, aldus Erik. ‘Daarom zijn wij lid van VMS-MPS. We halen steeds een A-attest en zo kunnen we voldoen aan de eisen van bepaalde ketens.’ Dat kleinere familiebedrijven ook sterk kunnen staan in de markt, bewijst Erik via zijn lidmaatschap aan telersverenigingen Addenda en BE-Plants.

Investeringen
Twee jaar geleden investeerde Erik in de toekomst van zijn bedrijf. ‘Een nieuwe loods en folie-serre, een automatisatielijn en een recirculatiesysteem van gietwater zorgen ervoor dat we nog verder kunnen groeien en uitbreiden om een completer aanbod te hebben’, verduidelijkt Erik. Daarbij streeft het bedrijf steeds naar een kwalitatief product. ‘Want kwaliteit is een voorwaarde om te kunnen en mogen leveren’, aldus Erik. ‘Dit denkproces is aanwezig bij alles wat we doen. Zo beginnen we bij een strenge selectie van het uitgangsmateriaal en grondstoffen, kiezen we de juiste teeltmethode, moeten we tijdig ziekten en plagen kunnen opsporen en investeerden we in een betrouwbare gietcomputer, meststofinstallatie en klimaatcomputer.’

Partnership met klanten
‘We stellen ons heel flexibel op t.o.v. onze klanten omdat ik overtuigd ben van de noodzaak om kort op de bal te spelen’. Zo benadrukt Erik meteen een belangrijke troef van een familiebedrijf. ‘We denken mee met onze klanten en proberen hen te ontzorgen. Denk maar aan het regelen van transport of het voorzien van aangepaste etiketten. We beschouwen onze klanten echt als partner en leveren graag een extra inspanning om met hen een intensieve dialoog aan te gaan.’