Exportpromotie groenten en fruit in aangepast digitaal jasje

Een nieuwe aanpak dringt zich op om promotieactiviteiten te ontplooien in het buitenland als gevolg van de coronacrisis. VLAM tekende nieuwe plannen uit voor de exportondersteuning van groenten en fruit. Er worden meer digitale initiatieven uitgerold hoewel onze groenten en fruit toch ook nog vastgepakt kunnen worden in sommige markten.

Conference in Chinese retail

De promotie van onze groenten en fruit in het buitenland gebeurt vooral handelsgericht. Er wordt deelgenomen aan vakbeurzen en er worden contactdagen op poten gezet om persoonlijke gesprekken te faciliteren tussen Vlaamse exporteurs en buitenlandse inkopers. VLAM voorziet hiervoor de nodige omkadering en begeleiding. Dankzij een goede samenwerking met Flanders Investment and Trade kunnen we voor de verschillende doelmarkten de relevante spelers betrekken en waardevolle ontmoetingen initiëren. Die zijn het vertrekpunt voor een mogelijke commerciële samenwerking in de toekomst.

De coronacrisis maakt de klassieke sterkhouders als beursdeelnames, contactdagen maar ook persrondleidingen onmogelijk. Ook proeverijen in buitenlandse winkelpunten om bijvoorbeeld kennis te maken met onze Conferencepeer zijn niet evident.

VLAM schakelt echter snel en speelt volop in op de gewijzigde context om zijn opdracht op gebied van export te blijven waarmaken. Ervaringen en technische knowhow wordt intern gedeeld om maximaal resultaat te bekomen met de beschikbare middelen.

Digitale ontmoetingen via Zoom, Kudo, Dingtalk,…

VLAM investeerde in de nodige technologie om BtoB-meetings digitaal te laten verlopen. In november staat een eerste virtuele contactdag op de agenda voor inkopers uit Singapore. In aanloop naar dit contactmoment levert VLAM een foodbox aan de Singaporese inkopers met de melding ‘During a CRISIS we like to THINK out of the box…so here is a food box’. Daarin zit een selectie van onze producten. Nele Van Avermaet, promotiemanager groenten en fruit van VLAM: ‘Uit de ervaringen die worden opgedaan met deze aanpak voor Singapore, wordt gepuurd om volgende initiatieven op andere markten voor te bereiden. We zijn goed voorbereid en erg benieuwd.’

Goede ervaringen herhalen op andere markten

Sommige vakbeurzen worden omgeturnd tot een digitale beurs en kunnen toch doorgaan met VLAM-ondersteuning voor exporteurs en veilingen. Van Avermaet: ‘We zijn hierop aanwezig samen met onze exporteurs, doen ervaring op en schatten de meerwaarde in om te bepalen of we deze aanpak kunnen herhalen op andere markten. We proberen op zo’n digitale beurs uiteraard te zorgen dat er echt zoveel mogelijk contacten kunnen gelegd worden met potentiële klanten.’

In de EU-programma’s in Duitsland/Oostenrijk, Brazilië en China waren proeverijen voorzien in supermarkten. Dat is wegens de verstrengde hygiënevoorschriften helaas niet meer mogelijk. Daarom wordt de piste onderzocht om peren uit te delen die de consument thuis kan proeven. Van Avermaet: ‘We blijven absoluut niet bij de pakken zitten. Dit voorjaar hebben we een succesvolle test gedaan met het uitdelen van peren in Brazilië. We bekijken of we dat kunnen herhalen dit najaar. We sturen bijvoorbeeld peren naar de belangrijkste B2B-klanten om onze producten in de aandacht te houden, nu een vakbeurs in San Paolo is afgelast. Ook in Duitsland en China zijn we volop in gesprek om zowel bij de B2B-klanten als consumenten aandacht te houden voor onze Conferencepeer.’

Chinese consumenten moeten de Conferencepeer nog leren kennen