Jaarprogramma VLAM 2016: van expertise tot export

VLAM heeft opnieuw een goedgevuld programma voor 2016 in petto. Nu de Russische grenzen gesloten blijven, zet VLAM nog meer in op de zoektocht naar nieuwe markten. Enkele Europese projecten zetten hier extra op in. In het binnenland kiest VLAM ervoor om ‘van bij ons’ nog sterker uit te spelen. Naast een nieuw kookplatform staan ook enkele nieuwe campagnes in de steigers.

Export
Enkele jaren terug al maakte VLAM de strategische keuze om meer te investeren in exportpromotie, zónder de slagkracht van de binnenlandse acties te verminderen. De Russische handelsboycot, die sinds de zomer van 2014 voor onrust zorgt, bevestigde de noodzaak van exportpromotie. De resultaten hiervan tonen aan dat VLAM de juiste weg gevolgd is. In 2016 blijven we daarom met verscherpte aandacht zoeken naar nieuwe opportuniteiten voorbij de grenzen van Europa. Dat uit zich onder meer in programma’s voor vlees, groenten & fruit en zuivel, waarbij de VLAM-programma’s voor de helft gefinancierd worden door Europa.

Europa, meer dan Frankrijk en Duitsland
Ook binnen Europa werken we verder aan het ontwikkelen van de bestaande markten en het zoeken naar nieuwe afzetgebieden. Sprekend hierbij is dat de regiomanager voor Duitsland nu ook de Noord- en Oost-Europese markt onder zijn hoede neemt. Ook de regiomanager voor Frankrijk breidt zijn actieterrein uit en zet vanaf 2016 de schouders onder Zuid-Europa. De focus blijft evenwel behouden op de kernmarkten Frankrijk en Duitsland.

Binnenland
Elk jaar zijn er wel enkele totaal nieuwe accenten in het actieprogramma van VLAM. Zo ook in 2016. De rundvleessector start in januari al meteen met de bekendmaking van het Generieke Lastenboek Rundvlees (GLR). Dit is een nieuw project dat gedragen wordt door de hele keten, van producent tot verkooppunt. Voor de bakkers ontwikkelde VLAM dan weer een plan voor de toekomst. Elke bakker vindt in het plan wel een geschikte piste die hem helpt om een antwoord te geven op de veranderende wensen van de klanten. De nieuwe melkcampagne tot slot breidt een naadloos vervolg aan de huidige campagne en zal voortaan vooral focussen op het ‘melkmoment’.

Lekker van bij ons
In oktober 2015 kreeg onze website Lekkervanbijons.be een totale make-over. Onder de slogan ‘Een recept voor elk moment met het beste van hier’ serveren we op een gebruiksvriendelijke manier lekkere recepten en voedingsinformatie. De nieuwe site bundelt alle producten nu onder één sterke koepel en krijgt alle aandacht op diverse sociale media. We merken nu al dat deze aanpak gesmaakt wordt door foodies en thuiskoks in heel Vlaanderen. Dat belooft voor 2016.

Accountmanagement en expertisecentra
Om al deze projecten goed te doen slagen, heeft VLAM de voorbije twee jaar een grondige transitieoefening uitgevoerd, waarvan het resultaat in 2016 op volle toeren komt. Met dit project willen we de dienstverlening van VLAM blijven verbeteren. De kennis inzake communicatie, export, educatie, enz., die vroeger verspreid zat over de verschillende sectoren van VLAM, wordt voortaan gebundeld in slagvaardige expertisecentra die de accountmanagers, zijnde sectorspecialisten, ondersteunen. Dankzij deze beweging kunnen de experten hun kennis en ervaring maximaal delen met elkaar, waardoor VLAM nog meer diepgang creëert in de ondersteuning van de sectoren.

Voor wie wil weten wat VLAM nog meer in petto heeft, is het jaarprogramma de ideale gids.

Download documenten