Kaaswinkel Chee(r)se wint titel van Mooiste Kaastoog 2021

Op 13 juli werd Kaaswinkel Chee(r)se uit Aalter, de winnaar van de Mooiste Kaastoog 2021 in de categorie speciaalzaken en marktkramers, gelauwerd. De wedstrijd is een onderdeel van de Beste Versspecialist 2021 en is een initiatief van VLAM om versverantwoordelijken te belonen voor hun dagelijkse inspanningen om Kazen van bij ons in de kijker te zetten. Alle zelfstandige speciaalzaken en marktkramers konden deelnemen.

Een uitnodigende versrayon is het beste lokmiddel voor een zelfstandige onderneming, want consumenten associëren kwalitatieve versproducten met een kwaliteitsvolle zaak. Met een aantrekkelijke versrayon krik je dus meteen het imago op van je hele winkel. En door producten van bij ons in de kijker te zetten, speel je bovendien in op de groeiende vraag van consumenten naar lokale producten.

Met de wedstrijd ‘Mooiste Kaastoog’ wil VLAM versverantwoordelijken en hun team hiervoor motiveren en hen belonen voor hun dagelijkse inspanningen om Belgische kazen in de kijker te zetten.

Verloop van de wedstrijd

Alle zelfstandige speciaalzaken en marktkramers konden zich inschrijven voor de wedstrijd Mooiste Kaastoog. De deelnemers van de wedstrijd kregen van 24 februari tot en met 6 april 2021 de tijd om hun kandidatuur in te dienen via de website www.besteversspecialist.be. Een expertenjury beoordeelde de kandidaturen.

Wie naar de volgende ronde mocht, kreeg enkele mystery shoppers over de vloer. Die beoordeelden de kandidaten op een tiental criteria, zoals de aantrekkelijkheid van hun rayon en het aanbod van Kazen van bij ons.

De vijf overgebleven finalisten in de categorie speciaalzaken en marktkramers kregen vervolgens de opdracht om een creatieve promotieactie te bedenken met Belgische kazen.

In deze wedstrijd werden twee winnaars gekozen voor de categorie speciaalzaak/marktkraam.

De prijsoverhandiging gebeurde op het winkelpunt van de winnaar.

Prijzenpakket

De winnaar van de Mooiste Kaastoog in de categorie speciaalzaken en marktkramers krijgt een cheque van 1.000 euro, een luxe kaasplank, promotiemateriaal om de overwinning in de kijker te zetten op het winkelpunt én media-aandacht.

De winnaar

Kaaswinkel Chee(r)se uit Aalter heeft de Mooiste Kaastoog van 2021 in de categorie speciaalzaken en marktkramers.

Altijd de beste zijn in wat ze doen. Dat drijft deze jonge Kaaswinkel Chee(r)se. Wanneer je bij hen gaat winkelen, is het de bedoeling dat je een soort van beleving krijgt in de winkel, van het ontvangst in de winkel, tot de bediening en het afronden van de bestelling. Het moet volledig in orde zijn.

Ze zorgen ervoor dat de kazen die ze aanbieden, altijd mooi rijp zijn, door ze op hun eigen manier te laten rijpen. Het uitzicht van de toog is belangrijk. Een toog die er aantrekkelijk uitziet en vol is, doet aanzetten tot kopen.

Sedert dit jaar heeft kaaswinkel Chee(r)se het assortiment uitgebreid met kaasaccessoires: van kaaskrullers tot kaasmessen, fonduesets en raclettepannetjes. De eigengemaakte confituur die ze sedert enkele maanden aanbieden in de winkel, verkoopt als zoete broodjes. Elk jaar opnieuw starten ze vanaf mei-juni met een tapasassortiment en dan hebben ze wonderkaas in het aanbod.

Maarten Lanckzweirt: “De reden waarom wij hebben meegedaan aan de wedstrijd? Waarom niet? Wij zijn nog maar een jonge kaaswinkel, 5december vieren we onze 4e verjaardag. Op deze manier kunnen we eens kijken of we goed bezig zijn met het etaleren van onze Belgische kazen om deze zoveel mogelijk in de picture te zetten. De erkenning als je wint is ook leuk meegenomen en opent misschien voor een jonge winkel als de onze nieuwe deuren en hopelijk zorgt het voor extra werk.

Op dit ogenblik run ik de zaak alleen gedurende de week, in het weekend komt mijn verloofde meehelpen, het is natuurlijk mijn grote droom om de winkel samen te kunnen runnen.

Ik hoop ook op deze manier, door te winnen, en de speciaalzaken in de picture te zetten, dat de mensen, weer meer naar de speciaalzaken te krijgen in plaats van dat ze alles kopen in het grootwarenhuis.

Waarom wij zoveel belang hechten aan onze Belgische kazen? Dat is reeds vanaf dag 1 de rode draad doorheen de hele winkel, zoveel mogelijk Belgisch en liefst lokaal. Ik heb ervoor gekozen om geen Nederlands kazen in ons assortiment te steken, daar ik van mening ben dat wij in België echte top kazen hebben, zowel type Goudse kazen als andere soorten die met de beste buitenlandse kazen kunnen concurreren. Ik vind ook dat wij Belgen wat trotser (chauvinistischer) mogen zijn op alle lekkere kazen (producten) dat ons kleine landje te bieden heeft. We zouden sowieso allemaal trotser en contenter moeten zijn over wat we allemaal wel hebben, in plaats van te klagen en te zagen over wat we niet hebben.

Twee winnaars per categorie

In deze categorie werden twee winnaars geselecteerd. De tweede winnaar wordt door de vakantieperiode pas eind augustus gelauwerd.

De finalisten

Het welverdiende zilver en brons gaat naar Beenhouwerij Vandekeere uit Sint-Job-in-’t Goor (ZILVER) met een toog die bestaat uit 50% Belgische kazen en waarbij de klanten de achtergrond en de uitleg van deze kazen sterk appreciëren; Amon Chavet uit Malmedy (BRONS) hecht veel belang aan het adviseren van hun klanten over de geografische oorsprong van de kazen en het type van de gebruikte melk.

Foto’s op aanvraag via VLAM, B2B@vlam.be.

Perscontact

VLAM | Robin Romy | Verantwoordelijke Retail en Foodservice | robin.romy@vlam.be |+32 476 60 77 35