Nieuw team Frankrijk vervolledigt exportcel VLAM

Onze buurlanden vormen voor de Belgische land- en tuinbouw een belangrijke handelspartner. VLAM blijft daarom investeren in de persoonlijke relaties met handel en pers en heeft voor Frankrijk een nieuw team aangesteld, dat voortaan vanuit Brussel zal opereren. Nieuw is dat zij in de toekomst, behalve de kernmarkt Frankrijk, ook de Zuid-Europese markt zullen opvolgen.

Nieuw team Frankrijk en Zuid-Europa
Business Development Manager Vanessa Ringler en Communicatieverantwoordelijke Merve Ozlu vormen voortaan de rechtstreekse link met de Franse en Zuid-Europese markt.
Vanessa Ringler kon tijdens haar internationaal parcours bij Univeg al heel wat ervaring in de internationale handel opdoen. Als contactpersoon voor de distributie zal ze die zeker kunnen gebruiken. ‘Ik ben blij dat ik mij verder kan blijven inzetten voor de groente- en fruitsector’, aldus een gedreven Vanessa. ‘En natuurlijk kijk ik er ook naar uit om mijn blik te verruimen naar andere sectoren.’
Vanessa krijgt met Merve Ozlu een communicatiespecialist aan haar zijde. Merve is voortaan het aanspreekpunt voor Franse journalisten en zal alle Franstalige communicatie van VLAM helpen stroomlijnen. Merve: ‘Deze job vormt voor mij de ideale kans om mijn diploma meertalige bedrijfscommunicatie te valoriseren.’

Brussel vormt uitvalsbasis voor exportteam VLAM
Vanessa en Merve opereren voortaan vanuit Brussel. Dat geeft hen de kans om nauw samen te werken met de andere collega’s die actief zijn in de het expertisecentrum B2B-Export van VLAM. Naast een team voor regio Frankrijk en Zuid-Europa heeft VLAM immers ook een team dat zich richt op de Duitse en Oost-Europese markt. Koen Vanswijgenhoven is er de regiomanager en Martina Nober volgt de communicatie op en onderhoudt er de relaties met de pers. Buiten deze kernmarkten concentreert VLAM zich op het ontwikkelen van nieuwe markten. Prospectiecoördinator Gert Van Causenbroeck zet daarom acties op touw op andere markten waar potentieel is voor onze sectoren. Naast deze teams die actief zijn in hun regio is er in Brussel een prima wisselwerking mogelijk met de sectorspecialisten, de marketingafdeling en de communicatiecel.


Franse markt lust Belgische producten

Als buurland vormt Frankrijk een belangrijke bestemming voor de Belgische versproducten. Want nabij betekent ook ultravers, minder voedselkilometers en meer flexibiliteit. Die goede handelsrelatie uit zich ook in de handelscijfers. In de totale korf van Belgische agro- en voedingsproducten vertegenwoordigt Frankrijk 18% van onze export. Uiteraard zijn sommige producten meer gevraagd dan andere.
Het Franse aandeel in de export van Belgische sierteeltproducten staat ruim op de eerste plaats, met 37%. Het succes is vooral toe te schrijven aan kamerplanten en boomkwekerijproducten. Ook Belgische groenten, waar versheid een cruciaal aankoopcriterium is, doen het goed op de Franse markt, goed voor een exportaandeel van 32%. Verse aardappelen staan met 25% op de derde plaats, gevolgd door vers fruit met 24%. Ook vers vlees doet het goed. Gemiddeld gaat 20% van het Belgische vlees naar Frankrijk, waarbij kip (36%) en rundvlees (25%) de belangrijkste producten vormen voor de Franse markt.

Download documenten