Ontdek de korte keten tijdens de Week van de Korte Keten (17-25 mei 2025)

De Vlaamse provincies, de Vlaamse overheid (Agentschap Landbouw en Zeevisserij), het Steunpunt Korte Keten en VLAM lanceren opnieuw de Week van de Korte Keten, een uitnodiging aan het brede publiek om de korte keten van dichtbij de ontdekken.

Het startschot werd gegeven op Mili Hoevezuivel in Lokeren door minister van Landbouw Jo Brouns en gedeputeerde van landbouw van de provincie Oost-Vlaanderen Joke Schauvliege.

v.l.n.r.: Bavo en Isabelle De Cuyper-Vandenbroucke, Filip Fontaine, Jo Brouns, Joke Schauvliege

Tijdens de Week van de Korte Keten worden tal van activiteiten georganiseerd door landbouwers, coöperaties, verenigingen, steden, gemeenten en provincies. Ze zijn overzichtelijk samengebracht op de website www.weekvandekorteketen.be/agenda. Een greep uit het aanbod: instuif met live muziek op de hoeve, korteketenmarkt, ontbijt of picknick met hoeveproducten, fiets- en wandeltochten, rondleidingen op de hoeve, kinderanimatie, lezingen, proeverijen enz.

De Vlaamse provincies en VLAM werkten samen een wedstrijd uit. Iedereen die tussen 17 mei en 30 juni een aankoop doet in de korte keten, maakt kans op mooie prijzen die je de korte keten nog verder laten ontdekken (o.a. geschenkmanden met hoeveproducten, overnachting op de hoeve, enz).

Minister van Landbouw Jo Brouns onderstreept het belang van de Week van de Korte Keten: ”Op ontdekking gaan in je buurt en de verschillende vormen van korte keten van dichtbij ervaren, is dé manier om de troeven van de korte keten te leren kennen en helpt om misvattingen weg te werken. Uit onderzoek van iVox uit 2024 in opdracht van VLAM blijkt immers dat de helft van de Vlamingen het gevoel heeft te weinig kennis te hebben om rechtstreeks aan te kopen bij de boer. “Producenten zoals Bavo en Isabelle De Cuyper-Vandenbroucke van Mili Hoevezuivel brengen hun passie voor hun dieren en hun producten over op hun klanten en geven hun kwaliteitsvolle verse zuivelproducten een gezicht. Dat is van onschatbare waarde.”

Campagnebeeld Week van de Korte Keten

Vlaming draagt korte keten warm hart toe

VLAM volgt het aankoopgedrag van de Vlaming in de verschillende kanalen op de voet en peilt ook naar de appreciatie van korte keten.

Uit onderzoek van iVox in 2024 blijkt dat de korte keten veel appreciatie geniet bij de Vlaming. Het directe contact en het feit dat je weet waar je producten vandaan komen, worden bijzonder gewaardeerd. Producten recht van bij de boer worden bovendien als heel vers, lekker en beter voor het milieu ervaren.

De totale omzet in de korte keten is niet bekend. Wel zijn er cijfers over de twee meest bekende vormen van korte keten, nl de hoevewinkel en de boerenmarkt. Samen vertegenwoordigen zij 1,3 % van de distributie van verse voeding in Vlaanderen (Bron: YouGov, 2024). Ongeveer 13% van de Vlamingen koopt al eens op de hoeve en bijna 7% koopt wel eens iets op een boerenmarkt.

Definitie

Korte keten is een verzamelnaam van verkoopsvormen. De meest toegepaste vorm is de hoevewinkel maar er zijn ook automaten, afhaalpunten, webwinkels, pakketsystemen, pluktuinen en CSA-boerderijen. Bij deze laatste twee zit ook het aspect landbouwbeleving en educatie verweven. Korteketenondernemers hebben soms ook een verbruiksruimte en bieden toeristische formules aan. Vaak combineren ze verschillende korteketenactiviteiten. Meer info over korte keten vind je op www.rechtvanbijdeboer.be.