Week van het Witloof, 1-7 februari 2025
Van 1 tot 7 februari is het opnieuw de Week van het Witloof. Via diverse kanalen zullen de spotlights gericht zijn op deze fantastische oer-Belgische groente. Het is de vierde maal dat VLAM deze actieweek inricht.

Het belang van witloof in onze keuken kan moeilijk overschat worden. Nele Van Avermaet, promotiemanager groenten en fruit bij VLAM: ”Wanneer je gevraagd wordt een klassiek Belgisch gerecht te noemen of een eigentijds hip gerecht, er is héél veel kans dat witloof daarbij naar voren wordt gebracht. Witloof maakt al bijna 200 jaar deel uit van onze Belgische keuken en de toepassing van deze verfijnde groente is werkelijk eindeloos. Ons kookplatform www.lekkervanbijons.be, waarop producten van bij ons de boventoon voeren, bevat ruim 500 recepten met witloof en witloof is de groente die er het meest opgezocht wordt.”
Van Avermaet bevestigt ook het positieve imago van witloof. “Uit ons onderzoek blijkt dat Vlamingen tussen 18 en 44 jaar witloof een schitterend rapport geven: 74% vindt het lekker, 83% veelzijdig, 80% hedendaags, 80% makkelijk en 95% gezond. Bovendien eten 5% van de Belgen op een gemiddelde dag witloof*, een mooi cijfer.”
Om de positie van witloof te bestendigen - de keuzemogelijkheden voor wat er gekocht/gekookt wordt zijn immers immens - voert VLAM dankzij extra vrijwillige promotiebijdragen specifiek campagne voor witloof. Voor het vierde jaar op rij gebeurt dit onder de vorm van de Week van het Witloof; het is ondertussen een gevestigde waarde in het promotieprogramma.
Van Avermaet: ”We willen deze typisch Belgische groente top of mind houden in het weekmenu en mikken op een verhoging van de eetfrequentie bij Vlamingen die het maandelijks tot een paar keer per jaar eten. Samengevat: witloof eten moet een groenteroutine blijven of worden.”
VLAM richt zijn actieweek op twee fronten: aandacht richten op witloof enerzijds en kookinspiratie bieden met witloofrecepten anderzijds. Van Avermaet: “We rollen een radiocampagne uit (o.a. op Joe FM, Q-Music, Willy, MNM, Radio 2 en StuBru), we werken samen met verschillende Vlaamse food influencers en Jeroen Meus maakt een creatieve witloofsoep in Dagelijkse kost op VRT één. Op de app en website van Dagelijkse kost en op socialemediakanalen zullen advertenties lopen.” Daarnaast worden de kanalen van Lekker van bij ons (meer dan 1.4 miljoen bezoekers per maand en 100.000 nieuwsbriefabonnees) ingezet om witloof onder de aandacht te brengen. De haast onuitputtelijke mogelijkheden met witloof worden hier uitgespeeld met concrete linken naar receptideeën.
Ook de BtoB-spelers worden niet vergeten. Van Avermaet: “We zetten sterk in op contacten met het brede werkveld van retail, handel en horeca en dat loont. Zij maken witloof op hun eigen manier breder zichtbaar en dragen mee bij tot het succes van onze campagneweek.” De partners kunnen het campagnebeeld en de baseline “show some loof”, inzetten in hun eigen communicatie.
* Bron: Consumptietracker VLAM, juli’23 – juni’24, steekproefgrootte: N = 500, representatief op leeftijd (25-44), geslacht en sociale groep
