Zuivelbestedingen gestegen als gevolg van coronacrisis

De coronacrisis heeft het thuisverbruik van zuivelproducten verhoogd. De Belg besteedde gemiddeld 7,4 % meer aan zuivel in 2021 tegenover 2019. Zuivel blijft een vanzelfsprekend onderdeel uitmaken van onze voeding. De Belg heeft gemiddeld 4 zuivelmomenten per dag. Dit blijkt uit onderzoek van iVox en GfK Belgium in opdracht van VLAM.

Zuivelproducten

Zuivel heeft een belangrijke plaats in onze eetgewoontes

Op een gemiddelde dag in 2021 consumeerde 81% van de Belgen minstens 1 zuivelproduct en een Belg heeft per dag gemiddeld 4 zuivelmomenten, gaande van een scheutje melk in de koffie, tot boter om te bakken of om te smeren op een boterham, een sneetje kaas, een potje yoghurt, … Zuivel blijft een vanzelfsprekend onderdeel van onze voeding. Minder dan 1% van de Belgen geeft aan nooit zuivel te consumeren.

Bij millennials (18-35 jaar) noteerden we 3,6 zuivelmomenten per dag, iets minder dan het algemene gemiddelde. In vergelijking met ouderen consumeren zij minder vaak koffie met melk, boter op de boterham, bakboter, kaas en yoghurt, maar ze consumeren in verhouding wel vaker melk bij ontbijtgranen/muesli/havemout, melk als basis voor andere dranken (chocomelk, smoothie, …), gearomatiseerde melk, drinkyoghurt en room. Dit alles blijkt uit onderzoek van iVox over het totale verbruik van de Belg over heel 2021 in opdracht van VLAM.

Covid-19 zorgde voor een hoger thuisverbruik van zuivel

VLAM analyseert jaarlijks de cijfers van het thuisverbruik van verse voeding, verzameld door GfK Belgium bij een consumentenpanel van 6 000 Belgische gezinnen. De coronacrisis en de bijhorende maatregelen verhoogden in het algemeen ons verbruik thuis tegenover buitenshuis. De besteding aan verse voeding lag in 2020 maar liefst 14% hoger dan in 2019, in 2021 was dit nog steeds 12% hoger dan in 2019.

Ook voor zuivel is dezelfde evolutie merkbaar. De totale zuivelbesteding bedroeg 3,16 miljard euro in 2020 en 3,04 miljard euro in 2021 tegenover 2,83 miljoen euro in 2019, vóór de coronacrisis. Dat was respectievelijk 12% en 7,4% meer dan in 2019.

Kaasbestedingen stijgen

In 2021 ging 47% van de zuivelbestedingen naar kaas. Kaas won de afgelopen jaren lichtjes marktaandeel. Boter en yoghurt verloren wat marktaandeel.

Bron: GfK België

In volume blijft consumptiemelk de grootste zuivelcategorie met een aandeel van 52,4%. In 2021 bedroeg het thuisverbruik van melk 42,1 liter per capita tegenover 40,7 liter in 2019, vóór de coronacrisis. Verder noteerden we op jaarbasis een thuisverbruik van 12,4 kg per capita voor kaas, 10,2 kg voor yoghurt, 1,7 kg voor boter, 2,3 liter voor room, 4,8 liter voor ijs, 3,9 kg voor desserts en 2,5 kg voor verse witte kaas in 2021.

Bron: GfK België

De volledige analyse van de zuivelconsumptie in 2021 vindt u op www.vlaanderen.vlam.be/kennisbank.