Wat doen we?

We organiseren campagnes in Vlaanderen om het verbruik van vis, week- of schaaldieren gevangen door onze vissers of uit aquacultuur te stimuleren.
We ondersteunen Vlaamse bedrijven die verse of verwerkte vis, week- of schaaldieren exporteren met communicatie naar mogelijke handelspartners en vakpers.

Waarom doen we wat we doen?

De geschiedenis van de Belgische visserij gaat eeuwen terug. Onze vissers zijn een kleine groep toegewijde mensen die het vissen meestal van thuis uit meekregen. Het is een zwaar beroep maar de passie voor het vak drijft hen elke dag opnieuw naar zee. De visindustrie brengt werkgelegenheid in de hele kustregio en heeft er een belangrijke economische impact

Onze campagne in beeld

Ook vissen hebben een seizoen en in elk seizoen kan je opteren voor verschillende vissoorten die door de Vlaamse vissers werden opgevist. We geven achtergrondinfo en kookinspiratie in tal van media en via het eigen kookplatform Lekker van bij ons.

Bekijk de website 

Vis

Feiten en cijfers over de Belgische visserij- en aquacultuursector

  • In België zijn er 246 visverwerkende bedrijven die werken met onder andere Noordzeevis.
  • 96,9 miljoen euro: zoveel bedraagt de waarde van de aanvoer van vis, week- en schaaldieren door onze Belgische vaartuigen in Belgische en andere havens in 2022 .
  • Tong is qua volume de belangrijkste soort voor de Vlaamse visserij, met een aangelande visvangst van 17% in 2022. Schol volgt op de tweede plaats met een aandeel van 12%. In waarde is tong veruit de belangrijkste vissoort voor onze vissers en zorgt voor de helft van hun omzet.
  • 130.000 ton: dat is hoeveel vis, week- en schelpdieren er uitgevoerd wordt naar de lidstaten van de Europese Unie.

Benieuwd hoe het gesteld is met de Belgische visserij- en aquacultuursector? Dankzij onze cijfers krijg je meer inzicht.

Bijdrage vissers en visverwerkende bedrijven

De promotie voor vis wordt gefinancierd door de visserij- en aquacultuursector. Vissers en visverwerkende bedrijven en bedrijven uit aquacultuur betalen hiervoor een bijdrage aan VLAM. Via een adviesorgaan bepalen ze mee de krijtlijnen van de promotiewerking.

Dankzij Europese subsidies voor specifieke projecten wordt het promotiebudget uitgebreid.