Lekkers van bij ons schittert tijdens de AEHT Cornet Trophy 2022

Eind april namen acht leerlingen van verschillende Vlaamse hotel- en toerismescholen deel aan de 10de AEHT Cornet Trophy 2022, een nationale culinaire wedstrijd. Gouden, zilveren en bronzen medailles werden uitgedeeld in de disciplines keuken, zaal, bakkerij en toerisme. Hotelschool Hasselt, trouwe ambassadeur Lekker van bij ons, was dit jaar de organiserende gastschool. Twee dagen lang kookten de deelnemers met topproducten van bij ons.


Vooraf konden de deelnemers al inspiratie opdoen tijdens twee masterclasses, aangeboden door VLAM en Brouwerij Palm – De Hoorn & Rodenbach, ook ambassadeur Lekker van bij ons. Erwin Mertens, zaakvoerder van slagerij de Kapblok en eetcafé Foodgarage Hoase, demonstreerde hoe je varkensspiering klaarmaakt, terwijl Ivan Puystiens, North Sea Chef en zaakvoerder van Oh Restaurant, aan de slag ging met rode poon en hondshaai. Dankzij hun tips en kookkunsten waren de deelnemers klaar om het beste van zichzelf te geven met deze opgelegde ingrediënten tijdens de AEHT Cornet Trophy 2022.

Iris In de Braek (Hotelschool Hasselt) en Nick Van Summeren (Talentschool Turnhout) kaapten uiteindelijk de hoofdprijs weg. Iris: “We maakten drie verschillende hapjes met hondshaai. Het voorgerecht was rode poon met citroenrisotto, en als hoofdgerecht bereidden we varkensspiering met saus op basis van Cornet. Het zijn dankbare ingrediënten: je kunt er heel veel kanten mee uit. Bovendien zijn het lokale producten van de hoogste kwaliteit.”

Hotelschool Hasselt, ambassadeur Lekker van bij ons

Nancy Beken, waarnemend directeur Hotelschool Hasselt, is trots op alle deelnemende leerlingen. “Ze moeten over verschillende vaardigheden beschikken, en de perfecte match vinden tussen Belgische bieren en lokale producten.

“Als ambassadeur Lekker van bij ons hechten we veel belang aan lokaal lekkers. In Limburg is er een groot aanbod: Haspengouws fruit, Loonse siroop, Hasseltse speculaas, jenever… Allemaal producten van topkwaliteit. We integreren dan ook Limburgse menu’s in de leerplannen, met zoveel mogelijk seizoens- en streekgebonden producten. Zo geven we tiramisu een eigen toets met Hasseltse jenever en speculaas.”

Bier en lokaal lekkers in harmonie

Ook Peter Buelens, PR- en communicatieverantwoordelijke voor ambassadeur en sponsor Brouwerij Palm – De Hoorn & Rodenbach, is enthousiast over de wedstrijd: “Het mooie aan deze competitie is dat de teams samengesteld zijn uit verschillende leerlingen van verschillende scholen. Ze kennen elkaar dus niet, maar moeten wel samenwerken.”

“Toen elf jaar geleden de vraag kwam om mee onze schouders te zetten onder deze wedstrijd, hebben we niet getwijfeld. We zagen bovendien een kans om de Belgische biercultuur beter te integreren in het hotelonderwijs, onder meer via workshops. We zetten ook combinaties met lekkers van bij ons in de kijker.”

Ook VLAM is met plezier sponsor van het event. Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM, legt uit: “We geloven enorm in het AEHT-verhaal. Hier worden de jeugd, koks en sterrenchefs van morgen gevormd. Hen in contact brengen met producten van bij ons en ze er trots op laten zijn, is een deel van VLAM’s missie. Daar slagen we hier in.”

 

Foto's: Brouwerij Palm - De Hoorn & Rodenbach

  
 

Deel ook je verhaal

Ben je ambassadeur en wil je je werk graag in de kijker zetten? Stuur ons dan een mail met een korte omschrijving van je activiteiten en hoe jij lokaal lekkers in de schijnwerpers plaatst.

Ik stel me kandidaat