Samen met Kanaal Z maakten we de reeks Z-agromarketing. In 10 afleveringen lichten we de binnen- en buitenlandse promotie van agrovoedingsproducten toe en verduidelijken we de rol van VLAM hierbij. 

Bekijk hieronder alle afleveringen.

Z-agromarketing

Aflevering 1: Opdracht en missie van VLAM

In de eerste aflevering lichten we de basisopdracht en missie van VLAM toe. 

 🎤 Met interviews van Filip Fontaine (VLAM) en Betty Eeckhaut (Milcobel) 

 

Aflevering 2: Werking en financiering van VLAM 

 In deze aflevering kom je te weten hoe onze promotiewerking tot stand komt en hoe de financiering gebeurt. 


🎤 Met interviews van Nadia Lapage (FEVIA Vlaanderen), Catherine Gilain-Pycke (Inex), Filip Fontaine en Leen Jolling (VLAM). 

 

Aflevering 3: Onze datagedreven werking

Het kenniscentrum van VLAM voert jaarlijks meer dan 50 marktstudies uit. Wij beschikken dus over veel data m.b.t. het consumentengedrag. In deze aflevering kom je meer te weten over onze datagedreven manier van werken. 

🎤 Met interviews van Rita Demaré (REO Veiling), Nicolas Colanbeen (Delhaize) en Kris Michiels (VLAM). 

 

Aflevering 4: hoe VLAM de lokale reflex vergroot

VLAM speelt een belangrijke rol in het promoten van inlandse producten, traditionele streekproducten en producten van de korte keten en neemt heel wat initiatieven om de lokale reflex bij consumenten aan te wakkeren. 

🎤 Met interviews van Filip Claeys (De Jonkman), Philip Fleurbaey en Nancy Sercu (Hoevewinkel Zuid-Bellegoed), Peter Buelens (Brouwerij Palm-Rodenbach) 
 

Aflevering 5: maatschappelijke tendensen binnen de voeding

De consument is kritisch als het over zijn voeding gaat. Duurzaamheid en milieu lijken een belangrijkere invloed te hebben op het aankoopgedrag. VLAM heeft een goed zicht op het effectieve aankoopgedrag en speelt erop in met zijn campagnes. 

🎤 Met interviews van Ruth Evenepoel (Bio-Planet), Johan Christiaans (Hierford) en Liliane Driesen (VLAM). 

 

Aflevering 6: B2B-werking van VLAM

Informeren en inspireren om het aandeel lokale voeding te verhogen. Dat doen wij niet alleen richting de consument, maar ook B2B. In deze aflevering van Z-Agromarketing kom je te weten wat VLAM te bieden heeft voor de horeca, handel, retail, hotelscholen, … 

🎤 Met interviews van Sven De Muynck (C-FOOD) en Luc Ardies (Buurtsuper.be). 

 

Aflevering 7: promotie in het buitenland

In deze aflevering van Z-Agromarketing kom je meer te weten over het belang van onze acties in het buitenland. We duiden waarom we deelnemen aan economische missies en beurzen en hoe we Vlaamse producten versterken buiten onze landsgrenzen. 
 
🎤 Met interviews van Catherine Gilain-Pycke (Inex), Lynn Van der Auwera (Van der Auwera boomkwekerij), Andreas Henk (Gabot.de) en Hartwig Moyaert (VLAM). 

 

Aflevering 8: promotie in het buitenland (deel 2)

Vlaanderen is een voedsel- en sierteeltregio die aan de top staat van Europa op gebied van kwaliteit, duurzaamheid en innovatie. Via Freshfromflanders promoten wij onze Vlaamse producten. Markten buiten Europa worden waar nodig opgezocht om minder gevraagde nevenproducten te valoriseren, zoals recent voor varkensvlees. 
 
🎤 Interviews met Chris White (Fruitnet), Maurits Vanden Avenne (Sus Campinae) en Joris Coenen (VLAM). 

 

Aflevering 9: het respect voor landbouwers vergroten

Het zijn uitdagende tijden voor onze land- en tuinbouwers. De meeste Vlamingen hebben begrip voor de moeilijke positie van onze landbouwers. De landbouworganisaties willen die appreciatie, samen met VLAM, omzetten in een bewuster aankoopgedrag. 

 
🎤 Interviews met Guy Vandepoel (Boerenbond), Lode Ceyssens (Boerenbond) en Hendrik Vandamme (ABS). 

 

Aflevering 10: ambities van VLAM

In de slotaflevering bundelen we nog eens de krijtlijnen en de expertise van VLAM. We maken duidelijk dat VLAM fungeert als forum dat alle stakeholders uit het bedrijfsleven en de overheid verenigt. We nemen een blik op de toekomst: wat zijn de grootste speerpunten en ambities van VLAM voor de komende jaren. 

🎤 Met Jo Brouns (Vlaams minister van Landbouw), Filip Fontaine en Leen Jolling (VLAM).