Formuleer je doel

Webpagina’s en webteksten zoals nieuwsberichten, interviews… hebben een doel. Formuleer dat doel haarscherp en breng de bijbehorende kernboodschappen in kaart. Zo weet je perfect waar je naartoe moet met je tekst en schrijf je sneller en beter.

Hoe breng je doel en kernboodschappen in kaart?

De stelregel is dat 1 tekst 1 doel heeft.

Deze 4 vragen helpen je op weg:

VraagVoorbeeld
Wat moet je lezer weten?Dat er een (nieuwe) subsidie is.
Wat moet je lezer voelen?Waardering dat je hem correct, snel en toegankelijk informeert.
Wat moet je lezer doen?De subsidie aanvragen via een digitaal loket.
Wat zijn de kernboodschappen?
  • Voorwaarden om in aanmerking te komen voor de subsidie
  • Procedure om de subsidie aan te vragen
  • Contactgegevens van persoon of dienst waar de lezer meer info krijgt.
  • ...

Ik weet niet wat ik wil bereiken

Vind je geen duidelijk doel? Dan is je communicatie-inspanning overbodig. Informeren is nooit een doel op zich. Je lezer moet iets doen of geholpen worden met de content die je verspreidt.