Gedaan met laden. U bevindt zich op: Beeldrichtlijnen Media

Beeldrichtlijnen

Beeld-DNA Webplatform

  • De beelden zijn authentiek. We tonen echte mensen en objecten in echte situaties, we tonen Vlaanderen hoe het echt is. Zo verhoog je de authenticiteit en geloofwaardigheid.
  • De beelden zijn herkenbaar en geven een vertrouwde omgeving weer. Ze creëren een ‘hier hoor ik bij’-gevoel. Daarom gebruiken we geen klassieke stockbeelden en sterk gemanipuleerde beelden.

  • We tonen echte medewerkers van de Vlaamse overheid in een gevarieerde omgeving (Jobtrots, collegialiteit, innovatie zijn daarbij codewoorden).

  • Diversiteit: de beelden zijn gevarieerd en hebben steeds aandacht voor een genuanceerde en niet-stereotyperende beeldvorming, op vlak van gender, handicap, seksuele diversiteit, …

  • Innovatie: er is aandacht voor materiaal en middelen, mee met de tijd: smartphone, laptops, tablets …

  • De beelden tonen de positieve kant; de situatie zoals ze zou moeten zijn, niet de situatie zoals ze niet moet zijn (bijvoorbeeld bij beelden over luchtkwaliteit: geen beeld met grijze lucht boven een stad).

  • De beelden moeten commercieel neutraal zijn. Logo’s van commerciële bedrijven mogen niet zichtbaar of leesbaar zijn. Meer info over commercieel neutrale overheidscommunicatie.

  • De beelden moeten politiek neutraal zijn. Geen beelden van politieke partijen en personen die daarmee gelinkt zijn. Tijdens een sperperiode voor verkiezingen zijn er extra regels. We tonen zo min mogelijk elementen die gelinkt zijn met een religie.

  • Tekst in een foto of afbeelding kan niet omwille van webtoegankelijkheid. Lees meer over afbeeldingen en toegankelijkheid.

  • We hebben als Vlaamse overheid een voorbeeldfunctie. We tonen daarom enkel situaties die reglementair in orde zijn. Bijv. fietsers dragen steeds een helm, een fluo vest, en houden beide handen op het stuur; chauffeurs in de auto dragen telkens een gordel en houden beide handen op het stuur; arbeiders op een bouwwerf dragen steeds een helm.

Raamcontract merkbeleid

Merkbeleid biedt een raamovereenkomst aan voor het maken van foto’s. De opdrachtnemer zal foto’s of fotoreeksen maken in het kader van zowel specifieke, als algemene opdrachten zoals landschaps-, portret-, reportage-, event-, campagne- en dronefotografie. Meer informatie: Raamcontracten merkbeleid(opent in nieuw venster) en merkbeleid@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)