Met een betekenisvolle linktekst wéten je lezers wat ze te zien zullen krijgen als ze doorklikken. Goede linkteksten maken de hele pagina ook makkelijker scanbaar.
Extra tips en aandachtspunten
- Zet geen twee links met verschillende linkteksten onder elkaar die naar dezelfde (plek op de) doelpagina gaan. Dat is verwarrend.
- Mag je de URL gebruiken als linktekst?
- Ja, als die betekenisvol, kort, op zich duidelijk én makkelijk leesbaar is (of heel bekend is). Kan vooral bij links naar homepagina’s of in kader van campagnecommmunicatie.
Een linktekst die eindigt op .be maakt meteen duidelijk dat het over een website gaat zonder dat je het woord ‘website’ moet vermelden. - Een pagina met URL als linktekst kun je niet altijd opslaan. Verwijder dan ‘https://’, ‘http://’ en ‘www’ uit de linktekst.
Bijvoorbeeld: rodekruis.be(opent in nieuw venster) of vraagvoordewetenschap.be(opent in nieuw venster).
- Ja, als die betekenisvol, kort, op zich duidelijk én makkelijk leesbaar is (of heel bekend is). Kan vooral bij links naar homepagina’s of in kader van campagnecommmunicatie.
Linken naar een Bestand (document, afbeelding, ...) dat via ‘Media’ is opgeladen
- Vraag je altijd eerst af of de inhoud van de pagina wel op een apart document moet staan. Voor de lezer en voor de toegankelijkheidseisen is het veel beter dat er geen apart document moet gedownload/geopend worden.
- Moet je toch een link leggen naar een document?
- Als het gaat over een publicatie die in de publicatiedatabank zit, koppel de publicatie dan via publicatiedatabank.
- Het bestandstype op zich is geen inhoudelijke linktekst.
- Een omschrijving van de publicatie (‘brochure’, ‘rapport’, ‘folder’, ‘presentatie’, ...) op zich is als linktekst niet specifiek genoeg. Welke brochure, welk rapport, …?
- Bestandsgrootte moet je niet in de linktekst opnemen, tenzij het over heel zware bestanden gaat. Als bestandsgrootte er toch bij moet, neem het dan op in de linktekst.
- Vermijd dubbele vermelding van het bestandstype. Als je link legt naar een bestand dat via Media is opgeladen in de redactieomgeving, verschijnt vaak automatisch het icoontje van het bestandsformaat (pdf, xlsx, docx, ppts, ...). Die info hoef je dan niet zelf toe te voegen.
Liever niet | Beter |
---|---|
Een overzicht van het volledige aanbod vindt u in de folder(PDF bestand opent in nieuw venster) (468kB). | Voor een volledig overzicht, zie: de folder ‘Aanbod hulp- en dienstverlening in de gevangenis van Wortel(PDF bestand opent in nieuw venster). |
Raadpleeg de lijst van erkende laboratoria voor water (pdf)(PDF bestand opent in nieuw venster) | Raadpleeg de lijst van erkende laboratoria voor water(PDF bestand opent in nieuw venster). |
E-mailadres?
Een mailadres dat niet aanklikbaar is niet handig. De lezer moet het dan kopiëren of overtypen, met kans op fouten.
Niet te weinig, niet te veel links
- Een pagina zonder links of te weinig links naar andere pagina’s is niet goed. Door pagina’s met elkaar te linken, scoren ze hoger in de zoekresultaten.
- Maar een pagina met te veel links is ook niet goed. Niet alles hoeft met alles in verband gebracht worden. Iets wat relevant is maar enkel zijdelings met de inhoud te maken heeft, koppel je beter via ‘Ook interessant’ (via Tab Refereren). Voeg geen links naar informatie toe die niet relevant is.
- Vermijd links in de inleiding. Zo leid je de lezers weer weg nog voor ze de pagina gelezen hebben. Wil je de lezer in het begin van de pagina toch link geven naar andere belangrijke dingen aan het begin van de pagina? Kies dan onder de inleiding voor een storyblock Mededeling of een storyblock Tekst zonder titel.
- Bekijk na publicatie of na verloop van tijd je pagina kritisch. Kijk naar het geheel van links naar interne pagina’s én links naar externe pagina’s én links naar definities. Soms wordt dat van het goede teveel. Kies dan voor de belangrijkste links: wat wil of moet de lezer echt weten?
Waarom zijn betekenisvolle linkteksten belangrijk?
Leesbaar/scanbaar
Omdat links in het blauw staan en onderlijnd zijn, vallen ze op. Betekenisvolle links helpen lezers om een webpagina te scannen.
Titel en tussentitels + alles wat vetjes staat + linkteksten + andere opvallende grafische dingen
zullen allemaal samen de lezer helpen om snel te zien:
- wat er op een pagina staat (is dit de pagina met de info die ik zoek/moet ik hier zijn?)
- waar het op de pagina staat (hier op de pagina staat het!)
- waar de links zijn waarop de lezer wil doorklikken.
Als de informatie ook naar het Contactcenter is gepubliceerd, is scanbaarheid nog crucialer. Goed linkteksten helpen de voorlichters om te beslissen welke specifieke links/URL’s ze naar mensen best doorgeven of doormailen.
Toegankelijk
Mensen met een visuele beperking gebruiken voorleessoftware om op het internet te surfen. Die software leest voor wat er op het scherm staat.
Om sneller te navigeren, kunnen blinden en slechtzienden bijvoorbeeld ook enkel de koppen of enkel de linkteksten laten voorlezen. Met betekenisvolle linkteksten vinden ze sneller hun weg naar andere pagina’s. Nietszeggende linkteksten maken zo’n linklijst onbruikbaar. ‘Klik hier’ of ‘meer info’ zegt niet waar de link naartoe gaat.
Vindbaar
- Zoekmachines hechten belang aan goede links en linkteksten. Een link naar ‘minimumtarief voor de jaarlijkse verkeersbelasting’ helpt om die pagina beter te laten scoren met de zoektermen ‘minimum’ en ‘verkeersbelasting’.
- Meer dan de helft van de bezoekers op Vlaanderen.be komt er terecht via Google. Ze typen trefwoorden in zoals ‘verbouwpremie’ of ‘rijbewijs halen’ om de juiste informatie te vinden.