Bepaal wat je wil bereiken
Omschrijf haarscherp wat je wilt bereiken met je tekst voor je begint te schrijven. Want heerlijk heldere teksten zorgen ervoor dat je doelgroep gemakkelijk duidelijke informatie vindt. En dat er dus minder vragen over het onderwerp worden gesteld.
Formuleer je doel
Webpagina’s en webteksten zoals nieuwsberichten, interviews… hebben een doel. Formuleer dat doel haarscherp en breng de bijbehorende kernboodschappen in kaart. Zo weet je perfect waar je naartoe moet met je tekst en schrijf je sneller en beter.
Hoe breng je doel en kernboodschappen in kaart?
De stelregel is dat 1 tekst 1 doel heeft.
Deze 4 vragen helpen je op weg:
Vraag | Voorbeeld |
---|---|
Wat moet je lezer weten? | Dat er een (nieuwe) subsidie is. |
Wat moet je lezer voelen? | Waardering dat je hem correct, snel en toegankelijk informeert. |
Wat moet je lezer doen? | De subsidie aanvragen via een digitaal loket. |
Wat zijn de kernboodschappen? |
|
Ik weet niet wat ik wil bereiken
Vind je geen duidelijk doel? Dan is je communicatie-inspanning overbodig. Informeren is nooit een doel op zich. Je lezer moet iets doen of geholpen worden met de content die je verspreidt.