Doel

Een verhaal:

  • gebruik je bij een langer stuk van zodra er een persoon aan het woord komt. Bijvoorbeeld voor:
    • een getuigenis
    • een interview
    • storytelling
    • ...
  • gebruik je niet bij kortere stukken met een korte quote. Kies in dat geval voor een nieuwsbericht.
  • is altijd ondersteunend. Informatie die mensen echt moeten weten, moet ook via een ander contenttype ontsloten worden zoals een topic of een journey.

Verhalen kun je gebruiken:

  • om te laten zien wat mensen in je entiteit net doen en burgers een blik achter de schermen te geven.
  • bepaalde 'dagen van' in de kijker te zetten bijvoorbeeld Internationale Vrouwendag, Internationale Dag voor Personen met een Handicap...
  • om een vacature of campagnes te ondersteunen.
  • ...

Check elk jaar of:

  • je verhaal inhoudelijk nog klopt.
  • personen die aan het woord komen nog die functie doen of voor je organisatie werken. Soms is dat geen probleem voor je verhaal, soms zal je het verhaal moeten archiveren.

Aanmaken en bewerken

Nieuwe verhalen mag je zelf aanmaken. Je kunt altijd terecht bij de content designers van Digitaal Vlaanderen voor advies.

Bekijk hoe je een contenttype aanmaakt of bewerkt.

Opbouw

  • Stap 1

    Schrijf de redactietitel en publieke titel

    Voor een verhaal kun je een quote nemen als titel. Enkele tips:

    • Neem een quote die de lezer nieuwsgierig maakt.
    • Zorg ervoor dat de quote relevant is voor de boodschap van je verhaal.
    • Een quote mag wat langer zijn, maar probeer het te beperken tot 1 regel.

    Bekijk de tips voor goede titels.

    • Stap 2

      Vul het veld tagline (eventueel) in

      De tagline verschijnt op een themapagina onder de titel van je pagina.

      Je kunt het best wat kernwoorden opsommen, gescheiden door komma’s, en je opsomming laten eindigen met drie puntjes. Een andere optie is een wervend zinnetje die de pagina samenvat.

    • Stap 3

      Inleiding

    • Stap 4

      Quote

      Hier kun je een quote uit je verhaal invullen als je voor een gewone titel gekozen hebt.

      Of je kunt nog een extra quote invoegen.

      Enkele tips:

      • Neem een quote die de lezer nieuwsgierig maakt.
      • Zorg ervoor dat de quote relevant is voor de boodschap van je verhaal.
    • Stap 5

      Vul de contentheader in

      Naast de inleiding kun je een actieknop toevoegen via de contentheader.

      Wil je dit niet? Laat dan gewoon ‘Geen’ aangevinkt staan.

    • Stap 6

      Voeg storyblocks toe om de content te structureren

      Welk storyblock gebruik je het best en hoe? Bekijk het overzicht van de verschillende storyblocks.

    • Stap 7

      Vul de contenttabs in

      Bekijk het overzicht van de verschillende contenttabs.

      • Bij ‘Refereren’ kun je ook andere verhalen refereren.
      • ‘Werknemer’ zorgt voor een profiel van je interviewee met (naar keuze):
        • Voor- en familienaam
        • Een foto
        • Leeftijd
        • Locatie
        • Functie
        • Beginjaar