Gedaan met laden. U bevindt zich op: Inhoudstype Nieuwsbericht Inhoudstypes

Inhoudstype Nieuwsbericht

Wanneer kies je voor een Nieuwsbericht? Hieronder vind je basisinfo over de opbouw en tips voor gevorderden. Vanaf november 2023 worden hele oude Nieuwsberichten automatisch gearchiveerd.

Typisch voor een Nieuwsbericht is dat onder de titel automatisch het labeltje ‘Nieuwsbericht’ verschijnt, gevolgd door de publicatiedatum.

Doel

Een Nieuwsbericht dient om tijdelijk te signaleren én te verwijzen.

  • Het geeft in het kort duidelijke informatie over actua, nieuwigheden en wijzigingen in dienstverlening, andere info, regelgeving (beslist door de Vlaamse Regering), campagnes, …
  • Het leidt de lezer naar uitgebreidere informatie op andere geactualiseerde pagina’s van Vlaanderen.be of hub. Een Nieuwsbericht kan nooit de unieke plek zijn waar de info te vinden is. Een Nieuwsbericht moet dus een link naar meer informatie bevatten.
  • Een Nieuwsbericht is tijdelijk. Zodra het niet meer relevant is (als het geen ‘nieuws’ meer is), is signalement/verwijzing niet meer nodig en kan het dus gearchiveerd worden. De volledige info blijft immers elders beschikbaar. Een Nieuwsbericht is niet geschikt voor informatie die voor altijd online moet blijven staan.

Ben je een Nieuwsbericht aan het maken over een gebeurtenis op een specifieke datum? Dan is het inhoudstype Evenement misschien een betere optie.

Nieuwsberichten zijn niet zichtbaar voor de voorlichters van het contactcenter. Ook al vink je het publicatiekanaal ‘Contactcenter’ aan, het zal daar niet verschijnen. Op de voorlichterssite kun je het doel en de functie van een Nieuwsbericht realiseren met instructies en eventueel ‘Relevante wijziging’.

Aanmaken

Bekijk hoe je een inhoudstype aanmaakt.

Opbouw

  • Stap 1

    Actualiseer indien nodig eerst de pagina waarnaar je gaat verwijzen, vóór je het Nieuwsbericht maakt. Via zoekmachines zullen lezers immers vooral op die pagina terechtkomen.

  • Stap 2
    • Maak je titel duidelijk en alleszeggend. Zo hoeven mensen je bericht zelfs niet te lezen om toch de belangrijkste informatie mee te krijgen.
    • Vermijd clickbait-titels: geef de lezer wat je in de titel belooft.
    • Meer tips voor goede titels.
  • Stap 3
    • Je hoeft het veld ‘Inleiding’ niet per se in te vullen; het is geen must, zeker niet bij een kort Nieuwsbericht.
    • Bekijk de tips voor een goede inleiding.
  • Stap 4
    • Zet het nieuws bovenaan in het nieuwsbericht. Zo grijp je meteen de aandacht van de lezer met de kern van zaak.
    • Focus op de essentie.
      Hou je nieuwsbericht kort en bondig en sla achtergrondinformatie over.
      Is het een iets langer nieuwsbericht? Structureer de info dan met storyblocks en tussentitels. Bekijk het overzicht van de verschillende storyblocks.
    • Eindig met een duidelijke link. Zie ook: Kenmerken van een goede linktekst.
    • Voeg een afbeelding toe.

    Vermeld datums in titels en teksten altijd volledig: dag, maand én jaartal.

  • Stap 5

    Naast de inleiding kun je een actieknop laten verschijnen in de contentheader (via tab Inhoud)
    Wil je dit niet? Laat dan gewoon ‘Geen’ aangevinkt staan. Een actieknop kan ook zonder problemen in het Nieuwsbericht zelf gezet worden. Dat is vaak zelfs duidelijker.

  • Stap 6
    Voorbeeld Nieuwsbericht van type 'Release-update'. Onder de titel verschijnt dan 'Release-update' i.p.v. 'Nieuwsbericht'.

    Hier kun je eventueel kiezen voor een bepaald type van Nieuwsbericht:

    • blogbericht
    • productupdate
    • release-update.
  • Stap 7
    • Kies bij ‘toon op’ in de tab Publiceren de hub waar het nieuwsbericht moet verschijnen. Je kunt meerdere hubs toevoegen. Je moet wel kiezen welke hub je in de broodkruimel wil. Vink bij die hub ook ‘behoort tot’ aan.
    • Als je hier een afbeelding toevoegt, verschijnt je Nieuwsbericht op een aantrekkelijke manier in storyblock Verwijzingen of collecties. Als je geen beeld toevoegt, verschijnt er een geel vlak.
      Wil je dat de afbeelding ook verschijnt in de tekst zelf? Koppel de afbeelding dan ook aan een van de storyblocks in de tab inhoud.
    • Voeg een publicatiedatum toe. Kies bij voorkeur de datum waarop je het Nieuwsbericht publiceert.
      Kijk je publicatiedatum goed na. Zo vermijd je dat er nieuwsberichten gepubliceerd worden met een publicatiedatum in het verleden of in de toekomst. Als een Nieuwsbericht inhoudelijk actueel blijft, dan kun je de publicatiedatum aanpassen. Zodat iets wat actueel is, geen datum van lang geleden heeft.
    • Optioneel: Vul een tag in als je nieuwsbericht in een automatische nieuwslijst moet verschijnen.
  • Stap 8

    Tab Rapporteren is verplicht in te vullen.
    Bekijk het overzicht van de verschillende verticale tabs.

  • Stap 9

Bewerken

Bekijk hoe je een inhoudstype bewerkt.

Nieuwsberichten op meerdere plaatsen laten verschijnen

Nieuwsberichten verschijnen op de plek(ken) die je hebt geselecteerd in tab Publiceren.

  • Je kunt een Nieuwsbericht op andere plaatsen ook laten verschijnen via storyblock Verwijzingen.
  • Dit kun je ook automatiseren op basis van een tag. Zie: Automatische newsfeed of agenda.
  • In een Topic kun je Nieuwsbericht/Evenement ook als Highlight (via tab Refereren) toevoegen.
  • Is je nieuwsbericht relevant voor een breed publiek? Bezorg dan de redactieomgeving-URL van je nieuwsbericht aan het nieuwsteam van Vlaanderen.be via nieuws@vlaanderen.be.(opent in uw e-mail applicatie) Het team bekijkt of het nieuwsbericht op de home van Vlaanderen.be wordt geplaatst.

Niet meer relevant? Archiveer!

Sommige thema’s veranderen inhoudelijk zo snel dat nieuws sneller oud nieuws wordt. Kijk je nieuwsberichten daarom regelmatig na en archiveer op de juiste manier als dat nodig is.

  • Verouderde nieuwsberichten vervuilen de zoekresultaten in zoekmachines. Mensen klikken erop, lezen een verouderd signalement en klikken door naar een pagina die wél geactualiseerd is.
    Vermijd dit
    • en archiveer wat je kunt archiveren op de correcte manier (vergeet ook niet Websites die enkel gebruikt werden in je gearchiveerde Nieuwsbericht, te archiveren)
    • of actualiseer de inhoud (vergeet dan ook niet de publicatiedatum aan te passen).
  • Tip 1. Heb je een nieuw Nieuwsbericht gemaakt? Kijk op dat moment ook altijd of het geen tijd is om een ouder Nieuwsbericht (over hetzelfde of ander onderwerp) te archiveren.
    Tip 2. Weet je bij het publiceren van het Nieuwsbericht al dat het op een bepaalde datum niet meer relevant zal zijn of geactualiseerd zal moeten worden? Zet het dan in je agenda. Je kunt de archivering/actualisering ook inplannen, dan gaat de wijziging vanzelf in op het door jou gekozen moment, zie: Wijziging inplannen.

Automatische archivering na 1 jaar

Nieuwsberichten die al langer dan 1 jaar niet gewijzigd (opgeslagen) zijn, worden automatisch gearchiveerd. Dat geldt niet voor Nieuwsberichten waarin je het type Blogbericht/Productupdate/Release-pdate hebt ub geselecteerd

Heb je oude Nieuwsberichten (met wijzigingsdatum van meer dan jaar geleden) die nog relevante inhoud bevatten die nergens anders staat? Dan zal je die inhoud moeten overzetten naar een andere pagina (niet-Nieuwsbericht).
Pak het systematisch aan. Zo gaat er geen belangrijke info verloren.